مستغنی: نشست ۴ جانبه عمان روی مبارزه صادقانه پاکستان علیه تروریزم متمرکز است

وزارت خارجه افغانستان می‎گوید بحث‎های اشتراک کننده‎گان نشست چهار جانبه در عمان روی مبارزه عملی و صادقانه پاکستان در برابر گروه‎های تروریستی متمرکز است.

این وزارت می‎گوید که چگونگی عملی شدن تعهدات قبلی پاکستان و تطبیق نقشه راه که بخاطر گفت و گوهای صلح میان افغانستان و طالبان قبلا ترسیم شده از بحث‎های اصلی نشست چهارجانبه صلح در عمان است.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی مسئله اشتراک نماینده‎گان طالبان در این نشست را رد کرد.

مستغنی گفت انتظار دارند که در نتیجه این نشست پاکستان ضمن کشاندن طالبان به میز مذاکره برای از بین بردن لانه‎های تروریستان در خاک اش دست به کار شود.

شکیب مستغنی

وی افزود:

"ما انتظار داریم که بیشتر صحبت‎ها روی عملی شدن تعهدات باشد و در نتیجه این صحبت اهداف مشخص برای عملی شدن تعهدات تعین شود و راه‎های رسیدن به این اهدف تشخیص گردد."

نشست چهار جانبه صلح افغانستان در حضور نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین به روز دوشنبه در مسقط مرکز عمان برگزار شد.

شورای عالی صلح افغانستان گفته‎است، با افزایش یافتن فشارهای امریکا بر پاکستان ممکن این جلسه متفاوت‌تر از گذشته باشد.

پیش از این خواجه محمد آصف وزیر خارجه پاکستان گفته بود که نماینده‎های طالبان نیز در این نشست شرکت می‎کنند اما حکومت افغانستان و گروه طالبان حضور نماینده طالبان در این نشست را رد کرده‎اند.

در این نشست یک روزه، معين سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان با يك هيئت و نماينده شوراي عالي صلح شرکت کرده‎اند.

ششمین نشست چهار جانبه صلح پس از حدود دو سال توقف دوباره از سر گرفته می‎شود.

اولین نشست چهار جانبه در مورد صلح میان حکومت افغانستان با طالبان در جنوری سال ۲۰۱۶ به اشتراک نماینده‎های پاکستان و افغانستان با نظارت چین و امریکا در اسلام‌آباد دایر شده بود اما پس از متهم شدن پاکستان بر عملی نکردن تعهدات اش، برگذاری این نشست‎ها متوقف شد.

احمدزی: این نشست برای پاکستان یک چانس طلایی است.

از سوی هم نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه می‎گوید، توقع دارد که این نشست یک وسیله فشار بالای کشورهای باشد که از تروریستان حمایت می‎کند.

وی افزود:

"این نشست برای پاکستان یک چانس طلایی است، تا برای همکاری صادقانه برای پروسه صلح افغانستان اقدام کند. ما از این نشست استقبال می‎کنیم و مخصوصا که همکاران استراتژیک ما در آن شرکت دارند به همین خاطر مه این نشست را یک وسیله فشار بالای کشورهای حامی تروریزم می‎دانم."

از سوی هم موسسه بین المللی پگواش که چندین بار میزبان گفت و گوهای صلح افغانستان می‎گوید که این نشست زمانی نتیجه خواهد داد که نماینده‎های طالبان نیز شرکت داشته باشند.

محمد یوسف افتخار یک عضو این موسسه به رادیو آزادی گفت که حکومت باید تلاش کند تا طالبان شامل این پروسه شوند.

نورالله شایان