نیروهای حکومت عراق و کرد باهم درگیر شدند

اردوی عراق می‎گوید، نیروهای حکومتی به سوی مناطقی در شمال کرکوک هجوم بردند که در اختیار کرده‎ها بوده و چندین تاسیسات را از جنگجویان کردی تصرف کردند.

اردوی عراق گفت، نیرو های دولتی کنترول سرک و زیربناها به شمول پایگاه نظامی، یک میدان هوایی و تاسیسات نفتی در نزدیکی شهر کرکوک را اشغال کردند.

سخنگوی نیروهای کردی تائید کرد که قوای فدرال در درگیری‎های، مناطق صنعتی جنوب شهر کرکوک را اشغال کردند که باعث تلفاتی زیادی گردیده‎است.

گفته می‎شود، هزاران باشنده مناطق تحت کنترول کردان در کرکوک، خانه‎های شان را ترک کرده‎اند.

عراق

نیروهای پیشمرگه کرد، زمانی‎که در سال ۲۰۱۴ میلادی برای پاکسازی کرکوک بر این ولایت حمله کردند، مناطق زیادی را تصرف کردند که تا کنون در کنترول آن‎ها قرار دارند.

صدراعظم عراق گفت، این عملیات برای وحدت و عراق واحد ضروری است.

این عملیات درست سه هفته پس از همه پرسی در باره استقلال کردستان عراق به راه انداخته شده‎است.

رهبران کرد عراق می‎گویند، باشنده‎گان کرکوک به همه پرسی برای استقلال رای داده و نیروهای پیش مرگه کرد در تلاش اند تا مواضع شان را خارج از قلمرو رسمی کردستان به شمول ولایت کرکوک تحکیم بخشند.

ایالات متحده امریکا، کشورهای مقتدر غربی و سازامان ملل متحد مخالف همه پرسی استقلال کردستان بوده می‎گویند، این همه پرسی امکان دارد منجر به بی ثباتی عراق و تضعیف مبارزه با گروه تندرو داعش می‎شود.

گفت و گوها روی این بحران روز یکشنبه زمانی به بن بست رو به رو شد که رهبران کرد تقاضای حکومت بغداد را برای رد نتایج همه پرسی استقلال کردستان رد کردند.

در این حال مقام‎های امریکایی از نیروهای عراقی و کُردی خواسته‎اند تا از اقدامات اضافی تشدید کننده تنش خودداری کنند.

وزارت دفاع امریکا اواخر دیروز گفت که تمام جوانب در منطقه باید روی تهدید داعش تمرکز کنند و از افزایش تنش میان مردم عراق خودداری نمایند.

وزارت دفاع امریکا همچنان گفته‎است که به حمایت از یک عراق متحد ادامه می‎دهد.

این وزارت افزوده‎است که گفت و گو بهترین گزینه برای جلوگیری از تنش‎ها میان حکومت فدرال عراق و رهبران منطقه خودمختار کردستان این کشور است.

کرکوک

لورا سیل، سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت:

"ما با خشونت علیه هر جانبی مخالف هستیم و از اقدامات بی ثبات کننده کهاز مبارزه با داعش جلوگیری نماید ثبات عراق در عراق را تحت شعاع قرار دهد، تاکید می‎کنیم."

وزارت امور خارجه امریکا نیز در نامه گفته که در ارتباط به خبری رویا رویی نیروها، "خیلی نگران" است و آن‎ها با همه جوانب در ارتباط می‎باشند.

کرکوک ولایتی متشکل از چندین قوم بوده و اهمیت آن در این است که سرشار از منابع نفت می‎باشد.

کرکوک نزدیک به یک میلیون نفوس دارد که یکی از شهرهای بزرگ عراق به شمار می‎رود.

ایالات متحده امریکا، کشورهای مقتدر غربی و سازامان ملل متحد مخالف همه پرسی استقلال کردستان بوده می‎گویند، این همه پرسی امکان دارد، منجر به بی ثباتی و مبارزه با داعش شود.