لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

وزارت دفاع: داعش در افغانستان از سوی حلقاتی در پاکستان حمایت می‌شوند


وزارت دفاع افغانستان اظهارات منابع وزارت دفاع پاکستان مبنی بر حمایت سازمان‌های استخباراتی امریکا، انگلستان و هند از گروه داعش را رد کرده می‌گوید، این گروه در افغانستان از سوی حلقاتی در پاکستان حمایت می‌شوند.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در افغانستان از سوی سازمان استخباراتی امریکا، هند و انگلستان حمایت نمی‌شوند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، افراد این گروه که در افغانستان به‌خصوص در ولایت‌های شرقی می‌جنگند، بیشتر از قوم "اورکزی" اند و از آن‌سوی خط دیورند یعنی پاکستان به افغانستان می‌آیند.

دولت وزیري
دولت وزیري

او افزود:

"شما دیده‌اید که در ولسوالی‌های شینوار ولایت ننگرهار که نزدیک خط دیورند است همیشه قوم اورکزی و برخی دیگر می‌آیند و در آن‌جا جای گرفتند تا این‌که محو و نابود شدند، این‌ها از آسمان پائین نمی‌شوند، از خاک پاکستان می‌آیند و از آن طرف حمایت می‌شوند، اگر ایالات متحده امریکا این گروه را حمایت می‌کرد، چهار رهبر این گروه را در افغانستان از بین نمی‌برد."

به تازه‌گی روزنامه "The News International" دهِ نیوز انترنشنل پاکستان به قول برخی منابع وزارت دفاع آن‌کشور که از آن‌ها نام گرفته نشده گزارش داده‌است که گروه داعش در پاکستان فعالیت ندارند و این گروه از سوی برخی سازمان‌های استخبارات جهان در افغانستان حمایت می‌شود.

این روزنامه به قول منابع در وزارت دفاع پاکستان در این باره از سازمان‌های اسخبارات "RAW" هند، "MI۶" انگستان و "CIA" امریکا نام برده‌است و گفته داعش را در افغانستان حمایت می‌کنند.

به نوشته این روزنامه پاکستانی، منابع در وزارت دفاع پاکستان به این باور اند که برخی سازمان‌های استخباراتی برای سبوتاژ کردن روابط اقتصادی چین و پاکستان می‌خواهند در منطقه بلوجستان مداخله داشته باشند.

داعش در سال‌های پیش نخست از ولایت‌های شرقی افغانستان سر بلند کرد و در آن زمان مقام‌های افغان گفته بودند که این گروه از سوی حلقاتی در پاکستان حمایت می‌شوند.

وزارت دفاع افغانستان پیش از این گفته‌است، شمار افراد این گروه که در گذشته هزاران تن تخمین می‌شد، در نتیجه حملات نیروهای افغان و خارجی، به کمتر از یک هزار تن رسیده‌است.

در کنار برخی ولایت‌های شرقی اخیراً شماری از مقام‌های محلی از حضور و فعالیت این گروه در برخی ولایت‌های شمالی مانند جوزجان، سرپل و بدخشان نیز سخن گفته‌اند.

در همین حال برخی کارشناسان نظامی می‌گویند، افراد داعش در افغانستان و به‌خصوص ولایت‌های شرقی به‌گونه مستقیم از سوی سازمان استخباراتی پاکستان یا "ISI" حمایت می‌شوند.

جاوید کوهستانی یکی از این کارشناسان روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، پیش از این حتی برخی جنگجویان افغان و پاکستانی به کمک پاکستان برای جنگ به سوریه و عراق نیز انتقال داده شده بودند.

او افزود:

"تعداد از جنگجویان افغان و تعداد طالبان پاکستانی در آغاز شکل گیری داعش و جنگ عراق سفری داشتند و به‌گونه مستقیم تحت نظارت حکومت پاکستان توسط طیارات به عربستان سعودی انتقال داده شدند و از آن‌جا به عراق و سوریه رفتند و جنگیدند، تعداد شان دوباره برگشتند که در میان‌شان تعداد طالبان بودند که پرچم داعش را در افغانستان بلند کردند، از جمله این‌ها عبدالرؤف خادم بود که خودش در جنگ عراق و سوریه شرکت داشت."

وی این را رد نمی‌کند که ممکن برخی حلقات در برخی کشورهای دیگر از داعش حمایت کنند.

هرچند پاکستان پیش از این حمایت از گروه‌های تروریستی را رد کرده، اما آقای کوهستانی می‌گوید که افراد داعش در ولایت‌های شرقی افغانستان به‌گونه مستقیم زیر دستور سازمان استخبارات پاکستان قرار دارند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG