واشنگتن گزارش‎های بروز خشونت‌ها در اطراف کرکوک را پیگیری می‎کند

ایالات متحده امریکا پس از تصرف شهر کرکوک از سوی نیروهای دولتی عراق در مورد گزارش‎ها در رابطه به خشونت‎ها در این شهر ابراز نگرانی شدید کرد.

هیدر ناوارت سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز گذشته در یک اعلامیه گفت، واشنگتن گزارش‎های حاکی از بروز خشونت در اطراف کرکوک را با پیگیری می‎کند.

در این اعلامیه از همه طرف‎های درگیر خواسته شد تا از هر اقدامی که منجر به تشدید تنش‎ها بین دو طرف می‎شود خود داری کنند.

عراق

رئیس جمهور امریکا نیز روز گذشته در واشنگتن به خبرنگاران گفت: " ما از کدام طرف پشتیبانی نمی‎کنیم وحتی این را هم نمی‎خواهیم که آن‎ها با همدیگر جنگ کنند."

او گفت که واشنگتن هم با حکومت بغداد و هم با کردها روابط خوب دارد ولی از هیچ یکی آن‎ها در برابر دیگر پشتیبانی نخواهد کرد.

در این اعلامیه آمده‎است که امریکابه منظور اطمینان از شکست گروه داعش در عراق همچنان در کنار شرکای عراقی خود ایستاده‎است.

عملیات نیروهای دولتی عراق در شهر کرکوک سه هفته پس از برگزاری همه ‌پرسی استقلال منطقه کُردستان در شمال عراق صورت گرفته‎است.

دولت عراق با این همه ‌پرسی مخالفت کرده و آن را غیر قانونی خوانده‎است.

شهر کرکوک چند کیلومتر خارج از منطقه خودمختار کردستان عراق واقع شده و در حال حاضر، جمعیت آن را که حدود یک میلیون نفر است کردها، اعراب سنی و شیعه، ترکمن‎ها، و مسیحیان تشکیل می‎دهند.

بر اساس گزارش‎ها، در همه ‌پرسی اخیر استقلال کردستان عراق، از باشنده‎های کرکوک هم رای‌ گیری شد و مقامات منطقه خودمختار کردستان گفته‎اند که مردم این شهر به استقلال کردستان رای داده‎اند.

با آن که مقام‎های عراقی گفته‎اند که نیروهای پیشمرگه کُرد بدون مقاومت از شهر کرکوک بیرون شدند اما از درگیری‎ها در این شهر گزارش شده‎است.

حیدر العبادی صدراعظم عراق گفته‎است که عملیات برای بازپسگیری شهر کرکوک جهت حفظ یکپارچگی کشورش ضروری بود.

شبه نظامیان پیشمرگه کردی اکثریت بخش‎های این شهر غنی از نفت را در ۲۰۱۴ میلادی هنگام تصرف کردند که جنگجویان داعش پس از رویا رویی نیروهای کردی بسوی شمال عراق فرار کردند.