شورای عالی صلح، پاسخ طالبان به صدای صلح را فریب تازه پاکستان می‎خواند

شورای عالی صلح افغانستان پاسخ طالبان مسلح به صدای صلح حکومت این کشور را با جنگ، فریب تازه پاکستان می‎خواند.

این شورا می‎گوید حملات خونین طالبان مسلح پس از نشست چهار جانبه عمان نشان داد که پاکستان می‎خواهد به جهانیان طوری نمایان کند که گویا این کشور روی طالبان تسلط ندارد.

حاجی دین محمد معاون این شورا امروز به رادیو آزادی گفت که مطمئن نیستند که پاکستان در رابطه به روند صلح حکومت افغانستان با طالبان، همکاری صادقانه نماید.

حاجی دین محمد

وی افزود:

"بالای پاکستان فشار زیاد است، اکنون طوری نشان می‎دهد که طالبان تحت حاکمیت آنان نیست بلکه مستقل اند و این چنین کارها را هم انجام می‎دهند."

آقای دین محمد می‎گوید که با در نظرداشت تجارب گذشته باورمند نیست که این بار پاکستان در رابطه به موضوع صلح افغانستان، همکاری صادقانه داشته باشد.

اما وی می‎گوید که در هر صورت نیاز است تا دروازه‎های صلح باز نگهداشته شود.

این در حالیست که روز دوشنبه هفته جاری عمان میزبان نشست چهارجانبه صلح بود.

با آنکه حکومت افغانستان امیدوار بود که این بار پاکستان در رابطه به پروسه صلح افغانستان همکاری صادقانه خواهد کرد، اما طالبان یک روز پس از این نشست، در ولایات غزنی و پکتیا حملات خونینی را انجام دادند که در نتیجۀ آن به‌شمول قوماندان امنیه پکتیا، ۷۰ تن کشته و صدها تن هم زخمی شدند.

شهر کابل نیز در این روز آرام نبود و در اثر پرتاب سه بمب دستی افراد ناشناس بر پوسته امنیتی هوتل سپین زر در مربوطات حوزه دوم امنیتی این شهر یک ملکی کشته و دو پولیس زخمی شدند.

برخی از آگاهان سیاسی نیز به این باور اند که طالبان با انجام این حملات نشان دادند تا در پروسه صلح افغانستان به مثابه یک طرف قضیه شناخته شوند.

بشیر هاتف در مورد به رادیو آزادی گفت:

"چون طالبان در این نشست دعوت نشدند و اکنون می‎خواهند قدرت‌شان را نشان دهند که آنان هم به حیث جانب قضیه مطرح هستند و نشست‎های دیگر کشورها نمی‎تواند خط مش ما را تعیین کند."

پکتیا

در نشست عمان از طالبان دعوت نشده بود و طالبان هم اشتراک نماینده‌شان در این نشست را رد کرده بودند.

وزارت خارجه افغانستان گفته‎است که در نشست مسقط روی عملی شدن تعهدات پاکستان تأکید صورت گرفت و کشورهای اشتراک کننده در نشست تعهد نمودند تا در پروسه صلح افغانستان اقدامات عملی نمایند.