شماری از زیارت‎های کندهار به محلات تجمع معتادین مواد مخدر مبدل شده‎است

شماری از زیارت‎ها در ولایت کندهار به محلات تجمع معتادین مواد مخدر مبدل شده‎است.

عصر هر روز ده‎ها جوان معتاد به مواد مخدر در این زیارت‎ها گرد هم می‎آیند و از مواد مخدر استفاده می‎کنند.

مرقد پیر شیرين جان آغا در ولایت کندهار از جمله زیارت‎های است که عصر هر روز ده‎ها جوان معتاد به مواد مخدر در آن گرد هم آمده و از انواع مواد مخدر استفاده می‎کنند.

جوانان چلم بزرگی را در درون زیارت گذاشته‎اند و هر یک از آنان به نوبت با استفاده از چلم چرس دود می‎کنند.

شماری از معتادین در داخل زیارت‎ها برای‌شان گروه تشکیل می‎دهند و با استفاده از نام مرید پیر، جوانان را به استفاده از مواد مخدر تشویق می‎کنند.

شماری از معتادین افغان

دو تن از آنان به رادیو آزادی گفتند:

"من خودم ملنگ استم، ما این‌جا گرد هم میایم، یک حلقه را تشکیل می‎دهیم و به‌گونه نوبت‌وار چرس دود می‎کنیم. جوانان خوبی به این حلقه ما می‎آیند."

"ضرب‌المثل است که می‎گویند، یا از شاه است و یا از گدا. این چرس را دود می‎کنیم و با چیزی دیگری کار نداریم. تنها به پیر خود خدمت می‎کنیم، اگر من خدمت وی را نکنم، پس کی خواهد کرد؟"

مجاورین این زیارت‎ها به این باور اند که اگر جوانی می‎خواهد مرید پیر شود، باید نخست استفاده از چرس را آغاز کند.

زیرا به باور آنان، هدف از این کار خوش ساختن روح پیر شان است.

اما مولوی عبدالعزیز تسلیمی، عالم دین در کندهار این‌گونه باور و استفاده از چرس را بی‌بنیاد می‎داند.

آقای تسلیمی می‌افزاید:

"کسانی که در زیارت و اماکن مقدس از مواد مخدر استفاده می‎کنند، مرتکب دو گناه می‎شوند. گناه نخست توهین به زیارت و ولی خدا است و ثانیاً توهین به مقدسات دین اسلام است. در این روزها مردم صدا می‎زنند که کفار به مقدسات آنان توهین کرده‎اند، در حال که ما خود به مقدسات ما توهین کرده‎ایم، اما از آن غافل هستیم."

از سوی دیگر، محمد عمر عمر رئیس ارشاد، حج و اوقاف ولایت کندهار می‎گوید که آنان این موضوع را به‌گونه جدی تعقیب خواهند کرد و بعد از این جلو استفاده از مواد مخدر در تمامی زیارت‎ها را خواهند گرفت.

معتادین در کندز

او افزود:

"نخست ما از طریق تلویزیون کندهار به آنان اطلاع خواهیم داد، همین گونه به ملا امامان خود دستور می‎دهیم که در خطبه‎های نماز جمعه در مورد این موضوع به آنان بگویند. با قوماندانی امنیه نیز صحبت خواهیم کرد که چگونه می‎توانیم جلو این کار را بگیریم؟"

ضیاء درانی سخنگوی قوماندانی امنیه کندهار به رادیو آزادی گفت که پولیس کندهار عملیاتی را بر ضد معتادین مواد مخدر در زیارت‌ها آغاز کرده‎است، شماری از معتادین را جمع‌آوری و جهت تداوی به مرکز تداوی معتادین فرستاده ایم.

او افزود:

"پولیس مبارزه علیه مواد مخدر عملیاتی را در زیارت‎های شیرین آغا صاحب، بابا صاحب و برخی زیارت‎های دیگر انجام داده و معتادین را جمع‌آوری کرده‎اند و آنان را جهت تداوی به مرکز تداوی معتادین تسلیم داده‎اند. این پروسه ادامه دارد، معتادینی که در هر محل و زیارتی تجمع می‎کنند، جمع‌آوری و به مراکز تداوی فرستاده خواهند شد."

به‌گفته شماری از مردم، اگر استفاده از مواد مخدر به تصوف و روحانیت ارتباط داده شود و سبب خوش ساختن ارواح پیر طریقت پنداشته شود و عملکردهای غیر دینی به دین ارتباط داده شده و میان جوانان به یک عمل عام مبدل شود، این کار سبب افزایش معتادین مواد مخدر در کندهار خواهد شد.

در حال حاضر نزدیک به سه میلیون تن در افغانستان به مواد مخدر معتاد هستند و سروی‎های تازه نشان می‎دهد که این رقم در حال افزایش‎ است.