واکنش برخی از باشنده‌های هرات علیه اظهارات اخیر عطا محمد نور در آن ولایت

اظهارات عطا محمد نور والی بلخ در ولایت هرات با واکنش شماری از باشنده‎گان این ولایت رو به رو شده‎است.

ده‎ها تن از باشنده‎گان ولایت هرات امروز شنبه «۱۳عقرب» در نشست اعتراضی از حکومت افغانستان خواستند تا آقای نور را از وظیفه‎اش سبکدوش کند.

آنان تاکید داشتند که حکومت افغانستان باید جلو کسانی را که در دستگاه دولت کار می‎کنند و علیه دولت شعار سر می‎دهند را بگیرد.

این افراد انتقاد می‎کنند که اداره محلی امکانات دولتی را نیز به دسترس والی بلخ در سفرش به هرات قرار داده‎است.

عبدالقیوم مهربان یکی از اعضای پارلمان جوانان افغانستان از حکومت افغانستان خواهان برطرفی آقای نور از وظیفه دولتی وی شد.

وی افزود:

"از حکومت مرکزی خواهش ما این است که از همچو افرادی‎که در حلقات حکومت ایشان کار می‎کند وقتی که علیه این‎ها هستند، آنان را از حلقات خود بیرون بیاندازند، تا از چوکی حکومت استفاده نکرده و تا این حد تبلیغات علیه حکومت نکنند.

خواهش دیگر ما از حکومت مرکزی این است که به اداره محلی خود فشار وارد کند، که افرادی که از دیگر ولایات میایند و علیه حکومت تبلیغات می‎کنند، نباید امکانات خود را و مهمانخانه‎ها و دیگر امکانات دولتی را به اختیار شان بگذارند."

عطا محمد نور والی بلخ چند روز قبل در خانه محمد اسماعیل خان وزیر پیشین انرژی و آب افغانستان به انتقاد از حکومت وحدت ملی پرداخت.

عطا محمد نور والی بلخ با محمد اسماعیل خان وزیر پیشین انرژی و آب افغانستان

نور که در جمع ده‎ها تن از باشنده‎های این ولایت صبحت می‎کرد ادعا کرد که نا امنی در افغانستان افزایش یافته و دامنه فساد اداری تا ارگ رخنه کرده‎است.

تور محمد ظریفی یک عضو پیشین شورای ولایتی هرات این سخنان را غرض آلود خواند.

آقای ظریفی می‎گوید که این اظهارات رعب وحشت زیادی را مردم به وجود آورده‎است.

او افزود:

"با این وضعیت که آقای نور به هرات آمد مردم هرات را بسیار به تشویش انداخت، کسانیکه در هرات سرمایه گذاری کرده بودند و یا هم سرمایه گذاری می‎کنند، به تشویش شدند که دیگر سرمایه گذاری به هرات نتیجه نخواهد داد و یک حالتی در هرات خواهد شد، اینجا در هرات یک ائتلاف جور می‎شود علیه نظام و سقوط می‎شود، یا کودتا می‎شود و یاهم جنگ می‎شود."

اعتراض کننده‎گان نشست امروز تاکید داشتند که اداره محلی هرات برخی از امکانات دولتی را به دسترس آقای نور در سفرش به ولایت هرات قرار داده‎است.

هرات

اما جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات این ادعا را بی اساس خواند.

آقای فرهاد گفت که تمام امکانات سفر آقای نور از سوی محمد اسماعیل خان وزیر پیشین انرژی و آب افغانستان فراهم شده بود.

او افزود:

"به هیچ عنوان از امکانات دولتی در اختیار والی محترم بلخ در جریان سفر شان به ولایت هرات قرار داده نشده و تمام تدابیر و همچنان امکانات و تسهیلاتی‎که برایشان فراهم شده بود از طرف میزبان شان آقای اسماعیل خان تدارک شده بود."

والی بلخ در سفرش به ولایت هرات بر اصلاحات انتخاباتی پافشاری کرد و تاکید داشت در صورتی‎که حکومت تغییراتی را در این کمسیون ایجاد نکند، نتایج انتخابات را نخواهند پذیرفت.

گزارش: شاه پور صابر-هرات