لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

ادعای نور: حملات انتحاری افزایش یافته و دامنه فساد اداری به ارگ رخنه کرده‎است


والی بلخ در سفری به ولایت هرات اعلان کرد که احتمال می‎رود یکی از کاندیدان انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان باشد.

عطا محمد نور در سخنانی در منزل مسکونی اسماعیل خان وزیر پیشین انرژی و آب افغانستان ادعای افزایش حملات انتحاری و انفجاری و رخنه کردن فساد اداری به ارگ را نیز کرد.

والی بلخ عصر روز سه شنبه «۰۹ عقرب ۱۳۹۶» به ولایت هرات آمد و در حضور ده‎ها تن از باشنده‎گان این ولایت سخنرانی کرد.

او افزود:

"ما آماده‎ایم به هرات باستان تا قول رفاقت و برادری برای‌تان دراز کنیم که برویم در یک مبارزه طویل، دراز و پر چالش که با قوت از تمام این موانع مردانه‌وار عبور کنیم و به سر منزل مقصود مردم خود را به پیروزی برسانیم. حرف اعلان مرا او روز مطبوعات تحریف کردند و گفتند که استاد عطا اعلان ریاست جمهوری را کرده‎است. این گپ مرا غلط اعلان کردند، البته کاندید شدن من دور از احتمال هم نیست."

هرات
هرات

والی بلخ ادعا کرد که حملات انتحاری و انفجاری نسبت به گذشته در افغانستان افزایش یافته‎است.

او همچنان از گسترش فساد اداری در حکومت وحدت ملی سخن زده تأکید داشت که دامنه فساد اداری به ارگ رخنه کرده‎است.

نور افزود:

"در افغانستان انفجار چند برابر شده‎است، انتحار ارقام آن زیاد شده‎است، فساد متمرکز شده و به ارگ رسیده‎است، فساد به ده‎ها میلیون دالری و صد میلیون دالری رسیده‎است، صلاحیت وزارت‌خانه‎ها صلب شده‎است، طالب رشد می‎کند، داعش رشد می‎کند، کشور به قهقرا رفته و به پرتگاه سقوط نزدیک شده‎است."

محمد اسماعیل خان یکی از اعضای حزب جمیعت اسلامی افغانستان هم کارکرد حکومت وحدت ملی را مورد انتقاد قرار داد.

آقای اسماعیل خان از ایجاد شورای نجات افغانستان استقبال کرد، اما تأکید داشت که این موضوع برای رسیدن به اهداف‌شان کافی نیست.

این عضو جمعیت اسلامی افغانستان بر برگزاری انتخابات زود هنگام در این کشور تأکید کرد.

وی افزود:

"بیاییم که دور همدیگر جمع بشویم، بیاییم راهکار ایجاد کنیم، یا از طریق انتخابات زود هنگام، یا با حکومت عبوری و موقت که بتواند زمینه انتخابات را مساعد سازد و یا از طریق لوی جرگه و امثال آن، پیش از انتخابات تصمیم بگیریم."

مرتضوی: جایگاه افغانستان در رده بندی کشورهای آلوده به فساد تغییر کرده‎است.
مرتضوی: جایگاه افغانستان در رده بندی کشورهای آلوده به فساد تغییر کرده‎است.

از سوی هم شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت وحدت ملی در امر مبارزه با فساد اداری دست آوردهای بزرگی داشته‎است و امنیت نسبت به سال‎های گذشته در افغانستان بهبود یافته‎است.

آقای مرتضوی می‌گوید:

"جایگاه افغانستان در رده بندی کشورهای آلوده به فساد تغییر کرده‎است و این نشان دهنده آنست که یک اراده وجود دارد و همچنان مرکز عدلی و قضایی علیه افراد آلوده به فساد مشخصاً اقدام کرده، چیزی‎که در کشور بی‌سابقه بوده‎است. در بخش رویدادهای امنیتی نسبت به سال‎های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ ما به وضعیت به مراتب بهتر قرار داریم."

والی بلخ در این اواخر انتقادات زیادی را علیه حکومت وحدت ملی افغانستان به راه انداخته‎است.

او در سفر خود به ولایت هرات بر همبستگی مردم هرات، بلخ و چند شهر دیگر افغانستان که نامی از آنان نبرد پافشاری کرد.

او گفت اگر آنان بتوانند وحدت خود را حفظ کنند هیچ نیروی نخواهد توانست در مقابل آنان قرار گیرد، در غیر آن نهادهای مختلف از جمله ارگ، شورای امنیت و گروه‎های مانند داعش و طالبان از آنان سربازگیری خواهند کرد.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG