وزارت خارجه: در نشست آیندۀ ریکا سه پروژۀ جدید و مهم پیشنهاد خواهد شد

قرار است هفتمین نشست همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای یا ریکا هفته آینده در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شود.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، در هفتمین نشست همکاری‌های منطقوی یا ریکا پیشرفت‌های نشست ششم ارزیابی شده و در باره پروژه‌های جدید منطقوی غور می‌شود.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی می‌گوید، نشست ریکا فرصت‌های مهم اقتصادی برای این کشور و منطقه به‌میان آورده و در نشست آینده نیز روی سه پروژۀ مهم و جدید بحث صورت می‌گیرد.

شکیب مستغنی

او افزود:

"امسال سه پروژه مهم در چهار چوب گزارش ۲۰۱۷ ریکا و ریکای هفتم در عشق‌آباد معرفی خواهد شد و این پروژه‌ها عبارت اند از اول توانمند سازی اقتصادی زنان از طریق همکاری‌های اقتصادی منطقوی، دوم ایجاد اتاق تجارت صنایع ریکا و سوم ایجاد مرکز تحقیقاتی و ارزیابی در چهارچوب ریکا."

این نشست در چهاردهم و پانزدهم ماه روان میلادی در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برگزار می‌شود و در آن به‌گفته وزارت خارجه، معاون دوم رئیس جمهور و وزیر خارجه به نماینده‌گی از افغانستان اشتراک می‌کنند.

نشست همکاری‌های اقتصادی منطقوی یا ریکا برای افغانستان از ۱۲ سال بدین‌سو برگزار می‌شود.

در نشست‌های ریکا بیشتر روی پروژه‌های بزرگ مانند انرژی، ترانسپورت، ترانزیت، مخابرات و تقویت روابط تجارتی بحث صورت می‌گیرد.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، در هفتمین نشست ریکا وزرای خارجه و یا هم وزرای اقتصاد ۳۰ کشور و نماینده‌های ۲۵ سازمان منطقه‌ا‌ی و جهانی اشتراک می‌کنند.

این در حالیست که تا کنون بسیاری پروژه‌ها مانند تاپی، کاسا یک هزار ، انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت، راه آهن میان پنج کشور، چابهار و برخی پروژه‌های دیگر در افغانستان یا آغاز شده و یا هم در حال عملی شدن می‌باشد.

از سوی هم حبیبه سادات عضو کمیسیون مواصلات ولسی جرگه می‌گوید، در نشست‌های ریکا پروژه‌های زیادی ارائه می‌شود، اما کارهای عملی آن چشمگیر نیست.

او افزود:

"تا به حال چیزی که ما می‌بینیم و کار باید می‌شد و بودجه که برای مواصلات و ترانسپورت ساختن سرک‌ها داده شده متأسفانه تا حالا به همان اندازه مصرف نشده‌است."

خانم سادات می‌گوید، این پروژه‌ها علاوه بر اقتصاد افغانستان بر اعتماد منطقوی و جهانی این کشور نیز نقش مهم دارد، اما وی تأکید می‌کند که تطبیق این پروژه‌ها به ارادۀ قوی نیاز دارد.

اما وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، در تمام این پروژه‌ها نقش و حمایت کشور‌های عضو ریکا بسیار مهم بوده و این پروژه‌ها یکی پی‌دیگر در حال عملی شدن است.

گزارش: فرشته ندا