خواست شماری از وکلا و مقامات پیشین از حکومت در مورد برگزاری لویه جرگه

شماری از اعضای کابینه، وزیران و والیان حکومت پیشین و برخی از فعالان مدنی می‎گویند، نظام کنونی برای کنترول اوضاع جاری در کشور کوتاه آمده‎است و برای حل چالش‎های موجود به برگزاری لویه جرگه نیاز جدی محسوس است.

آنان تأکید کردند که لویه جرگه به معنی تخریب نظام نیست، بلکه برای حل کاستی‎ها و چالش‎ها کمک کند.

آنان روز پنج‌شنبه «۱۸عقرب ۱۳۹۶» با برگزاری نشستی گفتند که لویه جرگه عنعنوی، آخرین آدرس برای مهار اوضاع بحرانی روان در کشور است.

غورزنگ سیال رئیس روند مدنی جوانان افغان گفت، تجربه‎های گذشته نشان داده‎اند که مشکلات کشور از راه برگزاری لویه جرگه حل شده‎اند.

او افزود:

"از طریق این‌گونه جرگه‎ها مشکلات مهم و بزرگی در کشور حل شده‎است و حالات کنونی نیز نیاز به برگزاری جرگه عنعنوی دارد، تا مشکلات کنونی حل گردند."

با گذر تاریخ معاصر افغانستان تا به کنون ۱۱ لویه جرگه عنعنوی در کشور برگزار شده‎است و تنها در زمان حکومت حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، چهار لویه جرگه عنعنوی بر پا شده‎است و جایگاه قانونی را نیز بر خودش گرفته‎است.

این خواست‎ها در حالی مطرح می‎گردند که حامد کرزی رئیس جمهور پیشین نیز در بیستم ماه میزان سال روان در یک نشست خبری گفت که برای حل چالش‎های موجود در کشور، نیاز به برگزاری لویه جرگه است.

از سوی دیگر، عبدالرحیم ایوبی عضو ولسی جرگه و یکی دیگر از اشتراک کننده‎گان این نشست گفت، افغانستان در حال مبدل شدن به میدان جنگ‎های نیابتی امریکا، روسیه، ایران، پاکستان و شماری دیگری از کشورها است.

عبدالرحیم ایوبی

وی تأکید می‎ورزد که برای برگزاری لویه جرگه عنعنوی، دلایل دارند و این جرگه می‎تواند برای حل چالش‎های موجود در کشور طرح داشته باشد.

او افزود:

"لویه جرگۀ را که ما می‎خواهیم، دلایل، استدال و منطق برای آن داریم، ما برای پایان بحران موجود راه حل داریم. ما برای طالبان دعوت می‎دهیم که بیایید و در این جرگه اشتراک کنید."

ریاست جمهوری در حالی‎که در این باره جزئیات بیشتر نمی‎دهد، اما می‎گوید که چگونگی میکانیزم و ترکیب لویه جرگه در قانون اساسی کشور وضاحت دارد.

شاه حسین مرتضوی

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت که برای پایان وضعیت نابسامان در کشور بهترین راه، عمل کردن به قانون اساسی کشور است.

او افزود:

"میکانیزم و ترکیب لویه جرگه و فراخوانی آن در قانون اساسی وضاحت دارد و ما انتظار داریم که تمامی جریان‎های سیاسی و شهروندان کشور قانون اساسی را مبنا و معیار عمل قرار داده و با عمل به قانون اساسی می‎توانیم دموکراسی را در افغانستان به حیث یک ارزش و فرهنگ نهادینه سازیم."

مرتضوی افزود، حکومت از اقدام هر آن افرادی استقبال می‎کند که برای حل چالش‎ها و اوضاع امنیتی با حکومت کمک کند.

گزارش: نظیفه محبوبی