تاکید افغانستان در کنفرانس امنیتی "هلیفکس" روی چی است؟

برداشتن لانه‎های امن تروریستان و فشار بر حامیان هراس افگنان، تاکید افغانستان در کنفرانس امنیتی "هلیفکس" است و این کشور بیشتر از هر زمان دیگر به نتایج این کنفرانس برای تامین امنیت این کشور امیدوار است.

ریاست اجرائیه می‎گوید این نشست بر چگونگی پیدا کردن راه‎های حل چالش‎های امنیتی افغانستان متمرکز است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز جمعه «۲۶عقرب۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفت، این نشست امروز در کانادا برگزار می‎گردد و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در آن خواست های از نماینده‎گان جهان دارد.

جاوید فیصل

او افزود:

"در بحث آقای عبدالله چیزی که برای ما مهم است، امنیت افغانستان است و در کنار این، روی دریافت راه‎های حل و پایان حمایت از تروریستان و جنگ در افغانستان را دریافت می‎کنیم، در این کنفرانس برای جهانیان می‎خواهیم برسانیم که، هدف مشترک ما که مبارزه با تروریزم است هنگامی موفق خواهد شد که پناه گاه‎های امن تروریستان در بیرون از خاک افغانستان نابود گردد."

این نوزدهمین کنفرانس امنیتی هلیفکس است که برای دو روز در کانادا ادامه خواهد داشت و پس از آن به گفته جاوید فیصل آقای عبدالله برای اشتراک در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویارک باز خواهد گشت.

رئیس اجرائیه افغانستان روز دوشنبه به امریکا سفر کرد و به گفته ریاست اجرائیه در دیدار دیروز با جیمز متیس وزیر دفاع و با جنرال اچ آر مک‌مستر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آن کشور نیز در به مبارزه با هراس افگنی صحبت کرده‎است.

در این دیدارها مقام‎های امریکایی نیز بیشتر روی بهبود اوضاع امنیتی و تجهیز نیروهای امنیتی افغان تاکید کرده‎اند.

با این همه به گفته جاوید فیصل، در کنفرانس هلیفکس آقای عبدالله، خواستار فشارها بر حامیان تروریزم خواهد شد و از نماینده‎گان کشورهای جهان می‎خواهد تا برای برداشتن لانه‎های امن تروریستان در بیرون از افغانستان گام‎های عملی بردارند.

"هلیفکس" همه ساله با اشتراک نزدیک به سه صد مقام و کارشناس امنیتی جهان در همین کشور برگزار می‎گردد.

در کنفرانس سال گذشته هلیفکس یکی از خواست‎های افغانستان پیدا کردن راه‎های حل برای پایان افراط گرایی و برداشتن لانه‎های تروریزم در خاک پاکستان بوده‎است، کشوری که پیوسته از سوی افغانستان حامی و برخاستگاه تروریزم خوانده می‎شود.

با این همه، شماری از کارشناسان روابط بین الملل کنفرانس امنیتی هلیفکس و اشتراک در مجمع عمومی سازمان ملل را برای افغانستان یک فرصت خوب می‎خوانند.

نظری: این نشست برای افغانستان فرصت خوبی است.

محمد لطیف نظری یکی از این کارشناسان در این باره می‎گوید:

"این نشست برای افغانستان فرصت خوبی است که فشارهای همه جانبه، قاطع و جدی و حتا وضع تحریم‎ها و تهدیدها نبست به کشورهای حامی تروریزم مورد توجه قرار گیرد، این فرصت برای افغانستان فراهم است مشروط بر این‎که افغانستان بتواند، لابی جدی داشته باشد."

نظری می‎گوید، اکنون جای بحث فشار آوردن بر کشورهای حامی تروریزم نیست و افغانستان باید در کنفرانس امنیتی هلیفکس آقای عبدالله خواستار فشارهای قاطع و همه جانبه جامعه جهانی بر پاکستان شود.

وی تاکید می‎ورزد که افغانستان در این کنفرانس می‎تواند به شمول کانادا کشورهای را که در افغانستان نیروی نظامی دارند، وا دارد تا بحث تحریم‎ها و انزوای کشورهای حامی تروریزم به ویژه پاکستان را در دستور کارشان جا دهند.

گزارش: نظیفه محبوبی