قرارداد سه پروژۀ تولید برق به ارزش ۴۶۰ میلیون دالر امضا شد

قرارداد سه پروژه در ولایت‎های مختلف به ارزش ۴۶۰ میلیون دالر میان وزارت انرژی و آب و برخی شرکت‎های خصوصی به امضا رسید.

این قراردادهای پروژه‎های تولید برق ولایت‎های کندهار، هرات و بغلان میان وزارت انرژی و آب و برخی شرکت‎های خصوصی در قصر سپیدار به امضا رسید.

رئیس اجرائیه روز چهارشنبه «۱۵ قوس ۱۳۹۶» در مراسم امضای این قراردادها در قصر سپیدار، به کیفیت و کارهای بنیادی در بخش تولید برق تأکید کرد.

عبدالله عبدالله از وزارت انرژی و آب و شرکت‎های خصوصی که این پروژه‎ها را عملی می‎کنند، خواست تا این پروژه‎ها را به شکل بنیادی عملی کنند.

عبدالله عبدالله

او افزود:

"اساس کار امروز همین است که هم شرکت‎های مربوط توجه داشته باشند و هم وزارت انرژی و آب که کار اساسی صورت بگیرد. کاری که حد اقل چند دهۀ دیگر مردم ما از آن خاطر جمع باشند."

آقای عبدالله می‎گوید، از این‎که افغانستان هنوز هم به خود کفایی نرسیده، کمک‎های که از سوی کشورهای خارجی و نهادهای بین‌المللی صورت می‎گیرند، باید به شکل اساسی مصرف شود.

بازسازی بند برق دهله در کندهار یکی از این قرارداد هاست که حدود ۳۲۲ میلیون دالر هزینه بر می‎دارد.

همین‌گونه ساخت یک مرکز تولید برق آفتابی در ولسوالی شیندند هرات به ارزش دونیم میلیون دالر و ساخت چهار دروازه بند برق پلخمری از پروژه‎های دیگر این قراردادها به‌شمار می‎روند.

بر اساس معلومات وزارت انرژی و آب، با عملی شدن این پروژه‎ها حدود ۱۰۰ هزار خانواده از برق مستفید خواهند شد و همین‌گونه تقریباً ۶۰ هزار هکتار زمین نیز آبیاری خواهد شد.

مسئولان این وزارت می‎گویند، ارزش مجموعی پروژه‎های که قرارداد آن به امضا رسید به ۴۶۰ ملیون دالر می‎رسد که ۳۲۲ میلیون آن را بانک انکشاف آسیایی و متباقی آن را حکومت افغانستان پرداخت می‎کند.

این در حالی است که چندی پیش قرارداد ساخت یک سب ستیشن برق آفتابی در منطقه نغلو ولسوالی سروبی کابل به ارزش ۴۴ میلیون دالر از سوی وزارت مالیه با بانک انکشاف آسیایی به امضا رسید.

علی احمد عثمانی

از سوی دیگر علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب که روز چهار شنبه در مراسم امضای قرارداد سه پروژه تولید برق در ریاست اجرائیه صحبت می‎کرد گفت، در کنار ساخت بندهای تولید برق در کشور این وزارت پلان مدیریت آب را هم تکمیل کرده‎است.

آقای عثمانی می‌گوید:

"پلان مدیریت منابع آب افغانستان در آستانۀ تکمیل شدن قرار دارد. این پلان در کنار این‎که مدیریت آب افغانستان را روشن می‎کند در آن به موضوع ریفورم آب هم به‌گونه اساسی توجه شده‎است."

آقای عثمانی می‎گوید، هرچند در بخش ساخت بندهای برق در کشور مشکلاتی وجود دارند، اما به‌گفته وی این وزارت تلاش می‎کند در هر جای که برای ساخت بند برق امکانات وجود داشته باشد، در آن‎جا بندهای برق اعمار کند.

گزارش: نصرت پارسا