لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۰

فواید تکمیل شدن پروژه تولید برق آفتابی نغلو


ریاست برق کابل کمک بلاعوض بانک انکشاف آسیایی را برای ساخت سب استیشن تولید برق آفتابی در نغلو یک گام مهم و مؤثر می‎داند.

مسئولان این ریاست می‎گویند با تکمیل شدن این پروژه هزاران خانواده از برق دوامدار مستفید خواهند شد.

محب‌الرحمن مهمند رئیس برق کابل روز دوشنبه «۰۶ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که با تکمیل شدن پروژه تولید برق آفتابی نغلو مشکل باشنده‎گان شهر کابل، جلال‌آباد و لغمان، از ناحیه کمبود برق مرفوع می‎گردد.

یک پروژه تولید برق آفتابی
یک پروژه تولید برق آفتابی

او افزود:

"این پروژه در مرحله اول ۲۰ میگا وات برق آفتابی را در نغلو می‎سازد و این برق آفتابی با لین تولید برق نغلو یکجا شده و بالای باشنده‎گان شهر کابل، جلال‌آباد، حتی سروبی و لغمان تأثیر خاص خود را می‎داشته باشد و گفته می‎توانیم که ۲۰ هزار فامیل در کابل برق دوامدار و مطمئن می‎داشته باشند."

این در حالیست که تفاهمنامه کمک بلاعوض ۴۴،۷۶ میلیون دالری بانک انکشاف آسیایی به هدف ساخت اولین سب استیشن تولید برق آفتابی در نغلو میان وزیر مالیه افغانستان و رئیس این بانک روز یکشنبه در کابل امضا شد.

بر اساس معلومات وزارت مالیه افغانستان یک استیشن تولید برق آفتابی داخل شبکه به ظرفیت ۲۰ میگا وات در منطقه نغلو اعمار گردیده و در نتیجه آن خلای موجود در بخش برق رسانی در ولایات کابل و ننگرهار به صورت قسمی مرفوع شده و سایر تسهیلات لازم دیگر نیز فراهم می‎گردد.

این در حالیست که افغانستان هنوز هم متکی به برق وارداتی از کشورهای همسایه برای رفع نیازهای داخلی خود می‎باشد.

بر اساس معلومات وزارت مالیه افغانستان تنها در حدود ۳۲ درصد از نفوس این کشور دسترسی به برق داخل شبکه دارند.

افغانستان اکنون بیشتر به برق وارداتی از خارج و تولید داخلی از ناحیه آب اتکا دارد.
افغانستان اکنون بیشتر به برق وارداتی از خارج و تولید داخلی از ناحیه آب اتکا دارد.

کارشناسان اقتصادی افغان می‎گویند افغانستان یک کشور آفتابی و دارای منابع خوب انرژی بوده و استفاده مؤثر از این منابع می‎تواند مشکلات در بخش انرژی را کاهش دهد.

حسیب موحد یکی از این کارشناسان در مورد گفت:

"بسیار حیاتی و ضروری است که منابع انرژی را از دیگر منبع هم به دست بیاوریم یکی از آن منابع منبع آفتاب است و افغانستان یکی از آن کشورهایست که در حدود ۳۰۰ روز به‌طور اوسط آفتاب دارد و آفتاب یک منبع خوب انرژی است که باید از آن استفاده اعظمی صورت گیرد."

حکومت افغانستان به این باور است که در صورت همکاری و تمویل بیشتر مالی، از جانب همکاران انکشاف بین‌المللی و سکتور خصوصی، توانایی پروژه تولید برق آفتابی در نغلو در آینده بین ۳۰ تا ۴۰ میگا وات افزایش خواهد یافت.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG