مرتضوی: ریاست جمهوری بعد از غور روی موقف حزب جمعیت عکس‌العمل نشان می‌دهد

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، ارگ روی موقف حزب جمعیت اسلامی در ارتباط به تغییرات اخیر در رهبری ولایت بلخ غور می‌کند و پس از آن در این ارتباط عکس‌العمل خود را به نشر می‌رساند.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان شام دیروز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، رئیس جمهور عطا محمد نور را از سمت‌اش برکنار نکرده، بلکه او خود از مقامش استعفا داده‌است.

او در مورد موقف حکومت در برابر اظهارات حزب جمعیت اسلامی گفت:

"در این مورد بعداً موقف می‌گیریم، تا هنوز موقف ما مشخص نیست."

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

دفتر ریاست جمهوری افغانستان دیروز دوشنبه «۲۷ قوس ۱۳۹۶» خبر داد که عطا محمد نور والی بلخ که رئیس اجرائیه حزب جمعیت اسلامی نیز است، از وظیفه‌اش استعفا داده و رئیس جمهور بعد از منظوری به عوض وی محمد داوود را به‌حیث والی این ولایت تعیین کرده است.

پس از آن حزب جمعیت اسلامی در این ارتباط واکنش شدید نشان داده و این مسئله را محکوم کرد.

سخنگوی حزب جمعیت اسلامی افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، این فیصله در مغایرت با موافقتنامۀ قرار دارد که حین تشکیل حکومت وحدت ملی روی آن توافق شده بود.

واقف حکیمی دیروز دوشنبه در مصاحبۀ با رادیو آزادی گفت، رهبران حزب جمعیت اسلامی پس از مشوره و بحث روی این موضوع یکبار دیگر موضع خود را اعلان خواهند کرد.

وی افزود:

"شورای رهبری جمعیت و شخصیت‌های این حزب ان‌شاءالله به زودترین فرصت طی اعلامیۀ مجدد واضح‌تر و مشخص‌تر در این مورد سخن خواهند گفت و این اقدام ریاست جمهوری را که به صورت یک‌جانیه اتخاذ شده، شدیداً محکوم می‌کنند و آن را مخالف منافع حکومت وحدت ملی افغانستان، تلقی می‌کنند."

این در حالیست که صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه و رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان سرگرم یک سفر رسمی در یونان است.

ارگ روی موقف حزب جمعیت اسلامی در ارتباط به تغییرات اخیر در رهبری ولایت بلخ غور می‌کند و پس از آن در این ارتباط عکس‌العمل خود را به نشر می‌رساند.

حزب جمعیت اسلامی افغانستان در اعلامیۀ گفته که پس از بازگشت صلاح‌الدین ربانی به کابل در این مورد موقف خود را اعلان خواهد کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن اند که وزیر خارجه افغانستان سفر خود به یونان را کوتاه ساخته و راهی کابل شده‌است.

وزارت امور خارجه افغانستان در این مورد به رسانه‌ها چیزی نگفته‌است.

در این میان، خبرنگار رادیو آزادی در بلخ از قول منابع محلی می‌گوید، عطا محمد نور شام دیروز دوشنبه در نشستی با طرفدارانش گفت، از مقام ولایت استعفا نداده و قصد کنار رفتن را هم ندارد.

عطا محمد نور که ۵۴ سال عمر دارد، از سال ۲۰۰۴ میلادی به این‌سو، والی بلخ بود.

او در ماه‌های اخیر عملکردهای حکومت وحدت ملی را انتقاد می‌کرد.

پیش از این، گزارش‌های هم به نشر رسیده بودند که گویا عطا محمد نور خود را در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ۲۰۱۹ میلادی نامزد می‌کند.

خبرنگار رادیو آزادی تلاش کرد تا با آقای عطا محمد نور به‌طور مستقیم گفت‌وگو کند، اما موفق نشد.