لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۵

ارگ در واکنش به اظهارات نور: منتقدین خود جز نظام اند


ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به انتقادات عطا محمد نور والی بلخ می‎گوید هر دست آورد و یا مشکلی که در حکومت فعلی وجود دارد این شخصیت‎ها جز نظام بوده و در آن شریک اند.

ارگ می‎گوید کسانیکه جز نظام اند بهتر است تا برای بهبود وضعیت و اصلاحات در نظام طرح‎های شان را به حکومت ارائه کنند.

مرتضوی: شخصیت‎های که این موضوعات را مطرح می‎کند خود شان جز حکومت اند.
مرتضوی: شخصیت‎های که این موضوعات را مطرح می‎کند خود شان جز حکومت اند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفترسخنگوی ریاست جمهوری روز دوشنبه در واکنش به اظهارات اخیر والی بلخ به رادیو آزادی گفت:

"شخصیت‎های که این موضوعات را مطرح می‎کند خود شان جز حکومت اند و اگر مشکلات در حکومت است بدون شک که این‎ها در آن دخیل اند و اگر دست آوردی وجود دارد درین دست آورد هم همه شریک اند و از سوی دیگر استبداد در حکومت وجود نداشته و تصمیم گیری‎ها فردی نیست."

مرتضوی می‎گوید که همه کارها در سطح رهبری حکومت به مشوره اتخاذ شده و همه اراکین حکومت در آن شریک ساخته شده‎اند.

این اظهارات در حالی مطرح می‎گردند که والی بلخ و یکی از اعضای ائتلاف (نجات افغانستان) روز یکشنبه در آن ولایت گفت که حکومت استبدادی است و تنها توسط چند نفر محدود اداره می‎شود.

عطا محمد نور والی بلخ
عطا محمد نور والی بلخ

نور نا امنی و ظهور داعش را در شمال کشور سوال برانگیز خوانده تاکید کرد که حکومت باید در برابر افزایش نا امنی‎ها به مردم پاسخگو باشد.

از سوی دیگر آقای نور از رئیس اجرائیه انتقاد کرد که از حقوق مردم دفاع نکرده‎است به همین خاطر راه اش را ازوی جدا کرده‎است.

او تاکید کرده‎است که هرگاه به اعاده حقوق مردم توجه نشود مظاهراتی را در مرکز و برخی ولایات بخاطر فشار آوردن بالای حکومت راه اندازی می‎کنند.

خواستیم نظر ریاست اجرائیه را نیز دراین خصوص بگیریم اما موفق نشدیم.

عطامحمد نور والی بلخ، عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری و محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه اخیراً ائتلافی را زیر نام (نجات افغانستان) تشکیل داده و بعداً انتقادات شان را به آدرس حکومت مطرح کردند.

پیش ازین محمد محقق نیز حکومت کنونی را از لحاظ امنیتی، اقتصادی و سیاسی یک حکومت در حال بحران خوانده و گفته بود که وزرای معرفی شده از سوی آن‎ها در کابینه صلاحیت ندارند.

بلخابی: معترضین بر سر یک میز فرا خوانده شوند و به حرف‎های آنان گوش داده شود.
بلخابی: معترضین بر سر یک میز فرا خوانده شوند و به حرف‎های آنان گوش داده شود.

انتقادات از سوی اراکین بلند پایه نظام برعلیه حکومت نگرانی ولسی جرگه را نیز بر انگیخته و برخی از اعضای این جرگه می‎گویند حکومت برای حل این مشکل باید همه را دور یک میز فرا خواند.

محمد حسن شریفی بلخابی یک عضو این جرگه در مورد به رادیو آزادی گفت:

"حکومت سعی کند که کشور به طرف یک بحران خطرناک سوق نشود همه معترضین را بر سر یک میز فرا خوانده و به حرف‎های آنان به دقت گوش بدهد اگر وارد بود آن را بپذیرد اگر نه پاسخ منطقی بگوید اگر این‎ها به سمت تقابل بروند مردم و کشور ما بد بخت شده و مردم قربانی می‎شوند."

این در حالیست که به تازه‎گی جریان سیاسی جدید زیر نام محور مردم افغانستان روز یکشنبه در کابل به رهبری مقامات حکومت پیشین اعلام موجودیت کرده و از مشکلات در حکومت موجود انتقاد کرد.

اعضای این ائتلاف نیز حکومت فعلی را غیرقانونی، و مشکل زا خوانده تاکید کردند که آنان برای بیرون رفت از مشکلات فعلی در کشور دست به ایجاد جریان سیاسی زده‎اند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG