خواست وزیران خارجه افغانستان و پاکستان از طالبان در نشست سه‌جانبه بیجینگ

وزیران خارجه افغانستان و پاکستان از طالبان خواستند که به مذاکرات صلح بپیوندند.

وزیران خارجه افغانستان و پاکستان در پایان گردهمایی که به میزبانی همتای چینایی آن‌ها امروز سه شنبه «۵ جدی ۱۳۹۶» در بیجینگ دایر شد، مشترکاً از طالبان خواستار شدند که به مذاکرات صلح بپیوندند.

این گفت‌وگو برای بهبودی روابط کابل و اسلام‌آباد به ابتکار چین برگزار شد.

اعلامیه مشترک این گردهمایی خواستار پروسه وسیع و جامع صلح و آشتی شد.

در حالی‌که شورشیان طالب به حملات خود تقریباً روزانه در افغانستان ادامه می‌دهند، اعلامیۀ مشترک این گردهمایی خواستار پروسه وسیع و جامع صلح و آشتی شد.

وانگ‌ یی

وزیر خارجۀ چین وانگ‌یی می‌گوید:

"پاکستان و افغانستان با هم موافقه کردند که روابط خود را در آینده هرچه ممکن نزدیک، بهبود می‌بخشند. جانبین با اتفاق رأی ابراز داشتند که آن‌ها به هیچ گروه یا نیروی اجازه نمی‌دهند که از خاک آن‌ها علیه دیگر استفاده کند."

مقامات افغان و امریکایی اسلام‌آباد را به پناه دادن به خطرناکترین جناح‌های طالبان چون شبکۀ حقانی متهم می‌سازند.

اما اسلام‌آباد این اتهامات را رد می‌کند.

امریکا شبکه حقانی را یک سازمان دهشت‌افگن عنوان کرده‌است.

گزار آژانس خبر رسانی اسوشیتد پرس می‌افزاید که برگزاری این گردهمایی از سوی چین نشان می‌دهد که بیجینگ در صدد افزایش نقش سیاسی و دیپلوماتیک خود در منطقه است.

بعد از این‌که امریکا و ناتو مأموریت حربی خود در افغانستان را چهار سال پیش خاتمه دادند، شورشیان طالب به حملات خود شدت بخشیده اند.

آن‌ها برخی مناطق را در ولایت‌ها تصرف کرده و حملات خود را در مراکز شهری شدت بخشیده‌اند.

انفجار روز یکشنبه ماین کنار سرک در هلمند جان هفت غیر نظامی را گرفت.

هرچند طالبان مسئولیت این واقعه را به‌دوش نگرفتند، ولی آن‌ها حضور فعال در هلمند دارند.

همچنین روز یکشنبه گذشته یک مرمی هاوان در جریان درگیری میان نیرو های دولتی و شورشیان طالب در لوگر بر یک مارکیت اصابت کرد و هفت نفر را زخمی ساخت.

هرچند رهبران طالبان گفت‌وگو با دولت را رد کرده، ولی نماینده‌گان آن‌ها برای گفت‌وگو با مقامات چینایی، روسی و ایرانی بارها به این کشورها سفر کرده‌اند و در گردهمایی در اروپا و توکیو سهم گرفته‌اند.

خواجه محمد آصف وزیر خارجۀ پاکستان در گردهمایی امروز در بیجینگ ابراز امیدواری کرد که در پیشنهادهای همکاری امنیتی در امتداد سرحدات و تجارت پیشرفت صورت گیرد.