لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۶

نشست وزرای خارجه افغانستان، پاکستان و چین امروز برگزار می‌‎شود


نشست وزرای خارجه افغانستان، چین و پاکستان امروز سه شنبه «۵ جدی ۱۳۹۶» در پیکینگ برگزار می‎شود.

وزارت خارجه افغانستان می‎گوید، گروه‎های کاری سه کشور در آستانۀ این نشست دیروز دوشنبه کار خود را آغاز کرده و برای این اجلاس آماده‎گی گرفته‎اند.

صبغت‌الله احمدی معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان دیروز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"قرار است روی همکاری‌های اقتصادی، همکاری‌های منطقه‌یی، اتصال منطقه‌یی و مبارزه با تروریزم به یک توافق دست پیدا بکنیم."

کابل همواره از عدم همکاری صادقانه اسلام‌آباد در زمینۀ مبارزه با تروریزم انتقاد کرده و مدعی است که پاکستان به تروریستان پناه داده و به‌خاطر تأمین صلح در افغانستان همکاری نکرده‌است.

ادعای که از سوی مقامات پاکستان رد شده‌‌است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در ادامه صحبت‌اش با رادیو آزادی ابراز امیدواری کرد که پاکستان این بار در مبارزه با تروریزم تعهد نموده و آن را جنبه عملی دهد.

وزیر خارجه چین نشست سه‌جانبه را در ماه جون امسال در دیدار با همتایان افغانی و پاکستانی‌اش در پیکینگ مطرح کرد.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، نقش کشور چین در این گفت‌وگوها خیلی برجسته بوده و امیدواری بر این‌است که پیکینگ از نفوذ خود بالای پاکستان در بحث‌ها برای تأمین امنیت منطقه‌یی استفاده کند.

در این میان کارشناسان و آگاهان امور نسبت به این نشست ابراز خوشبینی کرده می‌گویند، هر اقدامی‌که باعث کاهش تنش بین افغانستان و کشورهای همسایه شود و بالاخره منجر به تأمین صلح گردد، یک گام مثبت است.

نصرالله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل می‌گوید، افغانستان این بار با یک استراتژی واضح که خواهان تغییر در استراتژی حمایت پاکستان از گروه‌های ضد دولت افغانستان و تروریستی می‌باشد، در این نشست اشتراک می‌کند.

نصرالله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل
نصرالله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل

وی افزود:

"اگر پاکستان چنین تغییر را در استراتژی خود در قبال افغانستان بیآورد، باور من این‌است که چنین اقدام دقیقاً به نفع افغانستان، پاکستان و منطقه بوده و یک گام به طرف صلح خواهد بود. در غیر آن، این مذاکرات از جمله گفت‌وگو های خواهد بود که پاکستان با کاربرد تاکتیک‌هایش از فرصت به نفع خود استفاده خواهد کرد."

در این حال، اعلامیۀ وزارت خارجه پاکستان می‌گوید، خواجه محمد آصف وزیر خارجۀ پاکستان برای اشتراک در اجلاس وزرای خارجه سه کشور وارد چین شده‌است.

صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان پیش از این به پیکینگ رفته‌است.

XS
SM
MD
LG