ارگ: افغانستان به زودی از راه‌های مختلف با کشورهای منطقه اتصال تجارتی خواهد داشت

Your browser doesn’t support HTML5

دهلیز تجارتی کابل ممبی افتتاح شد

معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید، افغانستان برنامه‌های بزرگ تجارتی را طرح‌ریزی کرده و به زودی از راه‌های مختلف با کشورهای منطقه اتصال تجارتی خواهد داشت.

اتصال تجارتی از راه‌های جاده تا راه‌های بحری به منطقه و اکنون هم بهره‌برداری از دومین دهلیز هوایی تجارتی با هند خوشبینی‌های را به همراه شده‌است.

چنان که سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور غنی می‌گوید، برنامه‌های بزرگ تجارتی و اقتصادی را که این کشور روی دست داشته، یکی پی‌هم در حال عملی شدن است و گشایش دومین دهلیز هوایی تجارتی با هند یکی از همین برنامه‌هاست.

وی که روز چهار شنبه «۶ جدی ۱۳۹۶» هنگام بهره‌برداری دومین دهلیز هوایی تجارتی با هند سخن می‌زد، بهره‌گیری از این دهلیز هوایی را یک گام بزرگ در راستای توسعه تجارت افغانستان خواند و گفت هند وعده داده‌است که برای توسعه تجارت و تولیدات افغانی، نمایشگاه‌های بزرگی در شهر ممبی برگزار خواهد شد.

سرور دانش

او افزود:

"دهلیز هوایی مهمتر از همه است که امروز شاهد مرحله گشایش دومین دهلیز هستیم، نکته مهم در این پالیسی تأکید بر صادرات افغانستان است. روابط با هند در این رابطه یک نقطه مهم و اساسی برای همه ما است و ما از کشورهای همسایه نیز همین انتظار را داریم که حتی در پالیسی سیاسی خود همکاری‌های اقتصادی را به‌عنوان یک محور اصلی مورد توجه قرار دهند."

دانش می‌گوید، افغانستان برنامه مهم دیگری برای توسعه روابط تجارتی و اقتصادی با کشورهای منطقه نیز روی دست دارد.

آقای دانش می‌گوید، با نخستین استفاده از این دهلیز، ۴۰ تن میوه‌ی تازه به شهر ممبی انتقال داده خواهد شد.

نخستین دهلیز هوایی میان افغانستان و هند در ماه جوزای امسال گشایش یافت و از سوی تاجران افغان با استقبال روبه‌رو گردید.

روزنۀ بسوی پیشرفت اقتصادی افغانستان

به‌گفته اتاق تجارت و صنایع تا کنون از این دهلیز ۱۶۶ تُن میوه تازه و خشک به هند انتقال داده شده‌است که بهای آن به بیش از ۲۰ میلیون دالر می‌رسد.

تا کنون از این دهلیز ۱۶۶ تُن میوه تازه و خشک به هند انتقال داده شده‌است که بهای آن به بیش از ۲۰ میلیون دالر می‌رسد.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان تلاش‌های حکومت و همکاری هند را در این زمینه می‌ستاید.

او که در مراسم گشایش این دهلیز تجارتی سخنرانی می‌کرد، گفت که دهلیز هوایی دیگری برای انتقال تولیدات افغانستان به شهر آلماتای قزاقستان نیز به زودی گشایش خواهد یافت.

خان جان الکوزی

او افزود:

"خوشبختانه که بهای میوه ما در مقایسه به دهلی در شهر ممبی دو چند است و من تشکر می‌کنم از رئیس جمهور صاحب. این دهلیز هوایی نه‌تنها این که تاجران ما را تشویق می‌کند، بلکه باغ‌داران ما نیز به افزودن حاصلات میوه و دیگر تولیدات کشور تشویق می‌شوند، بلکه برای افغانستان یک سرمایه بزرگ نیز می‌رسد. افغانستان امسال ۲۰۸۰۰۰ تن میوه به بیرون صادر کرده که حتی در تاریخ این کشور بی‌پیشینه است."

از سوی دیگر، عادله‌راز معین اقتصادی وزارت خارجه همکاری‌های

هند را با افغانستان از رهگذر تجارتی می‌ستاید و تأکید می‌ورزد که حکومت در آینده نه‌چندان دور دهلیزهای هوایی بیشتری را با کشورها ایجاد می‌کند.

گزارش: نظیفه محبوبی