برخی اعضای شورای ولایتی جوزجان: قبل از عملی شدن پروژه‌ها امنیت تامین شود

کار اپتدایی کانکریت ریزی و نقطه گذاری پایه‎های برق ۵۰۰ و ۲۲۰ کیلو ولت ترکمنستان که از طریق بندر آقینه فاریاب، جوزجان، بلخ سمنگان و بغلان عبور کرده به ولایات مرکزی وصل خواهد شد در منطقه قلعه چیغچی شهر شبرغان به شدت ادامه دارد.

پروژه خط ۵۰۰ کیلو ولت که یک پروژه ملی است هدف آن تامین برق ولایات مختلف افغانستان عنوان شده‎است.

برخی از اعضا شورای ولایتی جوزجان خواهان تامین امنیت منطقه برای پیشروی کار این پروژه هستند.

مولوی عبدالحی حیات یک عضو شورای ولایتی جوزجان می‎گوید که این پروژه بزرگ به نفع مردم افغانستان است اما اگر از همه اولتر به تامین امنیت منطقه توجه شود بهتر است.

وی به روز پنجشنبه ۷جدی۱۳۹۶به رادیو آزادی گفت ورنه نه با حضور روز افزون گروه داعش در ولایت جوزجان این پروژه ناکام خواهد بود.

جوزجان

او افزود:

"در این اواخر وضعیت امنیتی جوزجان بدتر شده در ولسولی‌های درزاب و قوش تپه گروه داعش و در ولسوالی‎های پنج‎گانه آقچه گروه طالبان حضور فعال دارند اگر دولت بخاطر تامین امنیت این ولایت تلاش جدی نکند کار پروژه‎های بزرگ از جمله پروژه برق ۵۰۰ کیلو ولت با چالش مواجه خواهد شد."

اما انجنیر عبدالواسع معاون عملیاتی ریاست برق جوزجان می‎گوید که برای فعلاً هیچ مشکل امنیتی در ساحه کار انجنیران و کارگران برق رسانی وجود نداشته و آن‎ها تا هنوز احساس بد امنی در ساحه نمی‎کنند.

وی گفت:

"نیروی‎های امنیتی شب و روز در حصه تامین امنیت در ساحه همکار بوده تا حال با کدام مشکل امنیتی دچار نشده کارهای انجنیران شرکت زمنس و هندی که کار انتقال برق را ازین مسیر به عهده دارند به خوبی پیش می‎رود."

یک کارمند دولتی هنگام ترمیم لین برق در افغانستان

بگفته معاون عملیاتی ریاست برق جوزجان پلان‎های تمدید شبکه ۵۰۰ کیلو ولت و تمدید شبکه ۲۲۰ کیلو ولت از سرحد بین کشور ترکمنستان و افغانستان از حصه بندر آقینه ولایت فاریاب آغاز گردیده و فعلاً کار منتاژ کانکریت ریزی و نقطه گذاری پایه‎های برق به ساحه قلعه چیغچی و شوراریق شهر شبرغان رسیده‎است.

وی افزود:

"در کار این دو پروژه ما سهم نداریم صرف دو شرکت خارجی مسئولیت تمدید این شبکه را دارند که کار آن از بندر آقینه شروع گردیده و تا دشت الوان شهر پلخمری که در آن‎جا یک سب استیشن ۵۰۰ کیلو ولت احداث می‎گردد می‎رسد و دو باره از آن ساحه ۲۲۰ کیلو ولت برق در سب استیشن پل خراسان شبرغان که کار احداث آن به شدت ادامه دارد وصل می‎شود."

مسئولان می‎گویند بر اساس موافقتنامه کشورهای ترکمنستان، افغانستان و پاکستان قرار است کیبل انتقال ۵۰۰ کیلو ولت برق از مرز ترکمنستان به افغانستان، در امتداد لوله گاز تاپی آمده و از ولایت‎های مختلف افغانستان عبور کرده وبه پاکستان برسد.

بگفته مسئولان با عملی شدن این پروژه، افغانستان از فی کیلو ولت برق که به پاکستان انتقال می‎یابد، در یک ساعت ۱،۲۵سنت حق ترانزیت حاصل خواهد کرد که سالانه نزدیک به ۲۰۰ میلیون دالر می‎شود.

بانک توسعه آسیایی ۱۵۰ میلیون دالر برای عملی سازی بخش نخست پروژه انتقال انرژی برق ترکمنستان از راه افغانستان به پاکستان کمک می‎کند.

گزارش: عالم رحمانیار