سپیدار: برای همکاری صادقانه پاکستان نیاز است تا امریکا بالای اقدامات دیگر غور کند

در ادامه فشارهای امریکا بر پاکستان حکومت افغانستان می‎گوید، کمک‎های مالی امریکا با پاکستان در بخش مبارزه با تروریزم تا حال نتیجه لازم نداشته‎است.

ریاست اجرائیۀ حکومت افغانستان می‎گوید، نیاز است تا برای همکاری صادقانه پاکستان در امر مبارزه با تروریزم، امریکا بالای اقدامات دیگر غور کند.

معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز سه شنبه «۱۲ جدی ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، این یک حقیقت تلخ است که پاکستان با جامعه جهانی همکاری نکرده، اما به‌گفته وی، اظهارات اخیر دونالد ترمپ در باره پاکستان امید بخش است.

جاوید فیصل

جاوید فیصل گفت:

"همکاری امریکا با پاکستان و همکاری‎های جهانی در بخش مبارزه با تروریزم با این کشور نتیجه لازم نداده‎است. ضرورت بر این است تا اقدامات دیگر صورت گیرد، اقدامات به‌گونه باید صورت گیرد که برای رسیدن ما به اهداف ما به منظور مبارزه با تروریزم راه حل اساسی باشد."

ریاست اجرائیه در حالی این اظهارات را مطرح می‎کند که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا اخیراً پاکستان را متهم کرده که به امریکایی‎ها دروغ گفته و آنان را فریب داده‎است.

رئیس جمهور امریکا در روز اول سال ۲۰۱۸ میلادی در صفحه تویتر خود نوشته که در ۱۵ سال گذشته این کشور به‌گونه احمقانه ۳۳ میلیارد دالر را به پاکستان کمک کرده، اما آنان (پاکستان) بدون فریب و دروغ هیچ کاری نکرده و رهبران امریکا را ساده فکر کرده‎است.

آقای ترمپ همچنان گفته‎است، پاکستان به تروریست‎ها پناهگاه‎های امن داده‎است، تروریستانی که به‌گفته ترمپ امریکایان در افغانستان به دنبال هدف قرار دادن آن‎ها است.

پیش از این مایک پنس معاون رئیس جمهور ایالات متحده امریکا نیز در سفرش به افغانستان گفته‎است که پاکستان از سال‎ها به این‌سو تروریست‎ها را در خاک خود پناه داده و این وضعیت قابل تحمل نیست.

اما در آن زمان پاکستان گفته بود، دو متحد هیچ‎گاه به همدیگر هشدار نمی‎دهند.

اظهارات تازه دونالد ترمپ در نشست عمومی روز سه شنبه مشرانو جرگه افغانستان هم مورد استقبال قرار گرفت.

فضل هادی مسلمیار رئیس این جرگه گفت، اظهارات ترمپ در باره پاکستان برای افغان‎ها یک دست آورد است.

او افزود:

"امروز که همراه مردم و حکومت ما صدای رهبری جهان همنوا شده‎است من از آن حمایت می‎کنم، از پاکستان می‎خواهم که با استفاده از این سیاست با افغانستان برادری کند و بیشتر خود را تخریب نکند و در میان جامعه جهانی خود را دیگر به انزوا نکشاند."

در همین حال برخی کارشناسان سیاسی می‎گویند، اظهارات ترمپ آغاز همان سیاستی است که اگر پاکستان موقف خود را تغییر ندهد ممکن امریکا از این پس با پاکستان در یک مسیر حرکت نکند.

سادات: پاکستان به هر قیمتی که می‎شود باید سیاست خود را تغییر دهد.

خالد سادات یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"پاکستان به هر قیمتی که می‎شود باید سیاست خود را تغییر دهد. من فکر می‎کنم که اظهارات ترمپ آغاز اقدامات عملی است. هرچند پاکستان دارای اسلحه اتمی است و امریکایی‎ها به‌گونه مستقیم با آنان وارد جنگ نمی‎شوند، اما کاهش کمک‎های نظامی امریکا به پاکستان و همچنان غور کردن امریکا برای رفتن با پاکستان در یک مسیر، نمونه آشکار اقدامات عملی است."

به‌گفته آقای سادات، بعد از اعلان استراتژی امریکا برای آسیای جنوبی و افغانستان امریکا به‌خاطر حفظ حیثیت جهانی خود از هر راه ممکن بالای پاکستان فشار خواهد آورد تا این کشور در برابر تررویزم مبارزه صادقانه کند.

گزارش: نصرت پارسا