مک‌مستر: رئیس جمهور ترمپ از روش پاکستان خسته شده‌است

مشاور دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در امور امنیت ملی می‌گوید، صبر و شکیبایی رئیس جمهور ترمپ از عملکرد و رفتار پاکستان به سر رسیده و پیام اخیر وی به اسلام‌آباد به وضاحت بیشتر نیاز ندارد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در پیام خود به مناسبت سال نو میلادی گفت، پاکستان به نام مبارزه با تروریزم در چشم امریکا خاک می‌زند و پول می‌گیرد، اما به امریکایی‌ها دروغ می‌گوید و آن‌ها فریب می‌دهد.​

اچ. آر مک‌مستر مشاور امنیت ملی قصر سفید دیروز در مصاحبه اختصاصی با صدای امریکا گفت:

"رئیس جمهور از روش پاکستان خسته شده‌است. پاکستان به گروه‌های تروریستی پناهگاه‌های امن داده و به‌طور انتخابی برخی گروه‌های تروریستی را تحت تعقیب قرار داده و از تعدادی دیگر به‌حیث افزار سیاست خارجی خود، استفاده می‌کند."

مک‌مستر افزود، امریکا با پاکستان بازی نمی‌کند، بلکه می‌خواهد که با صراحت پاکستان را آگاه سازد که دیگر این‌گونه انتخاب متضاد را نمی‌پذیرد.

مشاور امنیت ملی امریکا در ادامه این مصاحبه خود می‌گوید، رئیس جمهور با مردم پاکستان ابراز همدردی می‌کند، به‌خصوص زمانی که می‌بیند، آن‌ها به‌خاطر فعالیت‌های جنگجویان افراطی چقدر رنج می‌برند و قربانی می‌دهند.

به‌گفته مک‌مستر رئیس جمهور ترمپ همچنان با آن پاکستانی‌ها ابراز همدردی می‌کند که می‌خواهند حکومت‌شان بدون تفکیک جنگجویان گروه‌های افراطی و تروریستی را تعقیب کند و آن‌ها را دستگیر نماید.

مک‌مستر مشاور امنیت ملی امریکا اضافه کرد، این آن چنانکه عدۀ فکر می‌کنند، یک بازی انداختن بار ملامتی نبوده، بلکه ما حقیقتاً تلاش می‌کنیم که پاکستان به‌طور واضح بداند که روابط دو کشور ما دیگر نمی‌تواند، این تناقض و تضاد را بپذیرد.

اچ. آر مک‌مستر

مشاور امنیت ملی افزود، آن‌ها باید برای ثبات افغانستان کار مشترک را آغاز کنند.

به‌گفته وی این کار را طوری باید انجام داد که به پاکستان هم منفعت بزرگی داشته باشد.

مک‌مستر در ادامه افزود، یک مسئله رنج دهنده این است که پاکستان بر ضد منافع مردم خود کار می‌کند، زیرا از میان تروریستان بر می‌گزیند، به رهبران طالبان و شبکه حقانی پناه می‌دهد تا از آن‌جا فعالیت کنند.

آن‌ها در افغانستان و برخی نقاط پاکستان زنده‌گی را به مردم عادی دوزخ ساخته است.

اچ. آر مک‌مستر در گفت‌وگو با صدای امریکا گفت، هیچ کشور منطقه به‌شمول چین نمی‌خواهد که پاکستان به تروریستان جا دهد و بر ضد کشورهای منطقه از میان گروه‌های تروریستی برگزیند.

او گفت، فکر نمی‌کند که پاکستان بخواهد در منطقه به کشوری منفور و طرد شده مبدل شود.

او افزود:

"ما باور داریم که پاکستان نمی‌خواهد یک دولت منفور باشد. پاکستان کشوریست که ظرفیت زیاد دارد و دارای نیرو بشری و اقتصاد قوی می‌باشد. ما می‌خواهیم که پاکستان بر اساس منافع خود فعالیت کند و در برابر گروه‌های افراطی و تروریستی از روش انتخابی کار نگیرد و به رهبران آن‌ها از دادن امتیاز پناهگاه‌های امن، خودداری کند."

پاکستان خود را قدرت اتمی منطقه می‌داند.

مشاور امنیت ملی امریکا در این مصاحبه به پاسخ سؤال خبرنگار صدای امریکا که اگر پاکستان برای رفع مسئولیت‌های بین‌المللی‌اش مانند کوریای شمالی بر قدرت اتمی خود اتکا کند، امریگا چه خواهد کرد؟ گفت که این کار معقول نیست که رهبران پاکستان آن را برگزینند.

اچ. آر مک‌مستر گفت:

"منظور من این است که آیا پاکستان می‌خواهد به کشور مانند کوریای شمال بدل شود؟ فکر می‌کنم که پاکستان می‌تواند که راه امنیت و ثبات خوب را انتخاب کند و یا راه کوریای شمالی را در پیش گیرد."

مک‌مستر مشاور امنیت ملی امریکا گفت، رئیس جمهور امریکا پالیسی‌های خود را به‌طور واقعبینانه فیصله کرده است که به‌طور مثال از پالیسی منطقه اندو-پاسیفیک به‌شمول افغانستان و پاکستان یاد کرد.