غنی: دوران ملک الطوایفی پایان یافته و نظام سیاسی افغانستان میراثی نیست

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، مردم نظامی را می‌خواهند که استوار بر قانون اساسی باشد و در کشور هیچ قدرتی وجود ندارد که از اهداف ملی جلوگیری کند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، دوران ملک الطوایفی در این کشور پایان یافته و نظام سیاسی افغانستان میراثی نمی‌باشد.

آقای غنی روز شنبه «۱۶ جدی ۱۳۹۶» هنگام سخنرانی در محفل افتتاح فابریکه ذوب آهن "خان سټیل" گفت، در این کشور قدرتی وجود ندارد که جلو اهداف ملی را بگیرد.

آقای غنی همچنان گفت، خواست مردم استوار بر مبنای دین و قانون بوده و دیگر بحران در این کشور بس است.

او افزود:

"در این خاک هیچ قدرتی نیست که جلو اهداف ملی را بگیرد، همه ما باید آماده باشیم که چهل سال بحران دیگر بس است ما همه برای چند روز این‌جا هستیم به فضل خداوند حالانه ملک الطوایفی است و نه هم میراثی، مردم برای هر کسی‌که رای داده همان فرد رئیس جمهور می‌شود، و هدف رئیس جمهور این نیست که مانند یک بادار رفتار نماید بلکه هدف رئیس جمهور این است که خدمت کند و ما همه انشاءلله به این فرهنگ پابند هستیم."

آقای غنی با آن که از کدام فرد یا گروه مشخص نام نبرد اما برخی از کارشناسان می‌گویند، این سخنان رئیس جمهور برای کسانی پیام واضح دارد که حکومت را به چالش می‌کشانند.

رئیس جمهور غنی این سخنان را در حالی مطرح می‌کند که در این اواخر تنش‌ها از سوی برخی سیاسیون در داخل نظام اوج گرفته‌است.

این در حالیست که استعفأ عطا محمد نور والی پیشین بلخ از سوی رئیس جمهور پذیرفته شد اما وی هنوز هم در سمت‌اش باقی مانده و تأکید می‌کند که استعفایش قابل قبول نیست.

همچنان جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه ولایت کندهار نیز هفته گذشته گفت که وی را حکومت وحدت ملی تعیین نکرده و حکومت صلاحیت برکناری‌اش را ندارد.

عبدالرازق

از سوی هم وژمه صافی عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‌گوید، تمام مردم از اجراآت قانونی حکومت حمایت می‌کنند و حکومت هم باید در اقدامات‌اش جدی باشد.

وی در صحبت با رادیو آزادی گفت، سخنان تازه رئیس جمهور غنی نه تنها متوجه مقامات محلی است بلکه برای آنان پیام بزرگ نیز دارد.

سخنان تازه رئیس جمهور غنی نه تنها متوجه مقامات محلی است بلکه برای آنان پیام بزرگ نیز دارد.

او افزود:

"اینجا شخص مشخص نشده و واضح است که اینجا یک شخص نه بلکه بسیار افراد مورد نظر هستند در هر ولایت افغانستان که حکومت بخواهد کار خیر انجام دهد آنجا به‌شکل خس و خاشاک مردم بلند می‌شوند و جلو آن‌را می‌گیرند این اظهارات برای تمام زورمندان و قانون شکنان یک پیام است."

با آین همه جمعه الدین گیانوال یک تن از اعضای مشرانو جرگه می‌گوید، رئیس جمهور باید به افرادی که نظام را به چالش می‌کشند پیام اشکار بدهد.

به گفته وی، اگر حکومت اراده دارد که ملک الطوایفی و جزیره‌های قدرت از بین برود بجای مصلحت باید حاکمیت قانون را اولویت بدهد.

گزارش: فرشته ندا