لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۳

عطا محمد نور: اگر تفاهم حاصل نشد مردم را به نافرمانی‌های مدنی فرا می‌خوانیم


عطا محمد نور والی پیشین بلخ
عطا محمد نور والی پیشین بلخ

عطا محمد نور والی پیشین بلخ که روز چهارشنبه در میان برخی از هوادارانش در شهر مزار شریف سخنرانی می‌کرد تأیید کرد که اولین دور مذاکرات میان رهبری جمعیت اسلامی و حکومت صورت گرفته‌است.

به‌گفته وی، اگر این مذاکرات نتیجه ندهد، مردم را به نافرمانی‌های مدنی دعوت خواهد کرد.

نور هم‌چنان در این باره به برخی گزینه‌های دیگر هم اشاره می‌کند:

"تفاهم و مذاکرات پیشکش شده، اولین مذاکرات دیروز صورت گرفته‌است. ببینیم که نتیجه چه می‌براید، ما تفاهم را دوست داریم، اگر چنین نشد باز آن وقت سر تان صدا می‌کنیم که حرکت‌های مدنی و نا فرمانی‌های قوی مدنی به راه بیندازید. این هم اگر نشد باز هم مشوره می‌کنیم که دیگر گزینه‌ها چیست."

یک منبع جمعیت اسلامی که نمی‌خواهد از وی نام بگیریم به رادیو آزادی گفت، در مذاکرات روز گذشته صلاح‌الدین ربانی، ستار مراد، محی‌الدین مهدی از جانب جمعیت اسلامی و اکلیل حکیمی وزیر مالیه، معصوم ستانکزی رئیس امنیت ملی، حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور و عبدالسلام رحیمی رئیس دفتر رئیس جمهور از جانب حکومت حضور داشتند.

حکومت به خصوص ارگ ریاست جمهوری تا حال در باره آغاز این مذاکرات ابراز نظر نکرده‌است.

از آغاز این مذاکرات در حالی سخن گفته می‌شود که روز گذشته عطا محمد نور والی پیشین بلخ در سخنرانی در شهر مزارشریف ادعا کرد که شورای امنیت و ریاست امنیت ملی در ساحه سرک ۱۵ وزیر محمد اکبر خان کابل، به افراد ولگرد و اوباش سلاح توزیع می‌کند، تا امنیت بلخ را برهم بزنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:58 0:00
لینک مستقیم

وی هشدار می‌دهد که این افراد مسلح را بدون هیچ مشوره سرکوب خواهد کرد.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای این اظهارات را رد کرده می‌گوید که این دفتر در آدرس ذکر شده کدام مهمان‌خانه نداشته و معلومات ارائه شده کاملاً بی‌اساس است.

از سوی دیگر سخنگوی انجنیر محمد داوود والی جدید بلخ می‌گوید، محلی‌ که در سرک ۱۵ وزیر محمد اکبر خان در باره آن آقای نور صحبت کرده در آن دفتر جدید آقای داوود موقعیت دارد.

رحمت‌الله فطرت در صحبت با رادیو آزادی گفت، در این دفتر هیچ اسلحه توزیع نشده، بلکه به محافظین والی جدید بلخ امکانات قانونی داده شده‎است.

انجنیر داوود والی جدید بلخ
انجنیر داوود والی جدید بلخ

آقای فطرت در همین حال سخنان عطا محمد نور را نوع از نفاق‌افگنی خوانده می‎گوید، باقی ماندن نور در رأس رهبری بلخ به سود مردم و حکومت نیست.

وی گفت:

"ما مکرراً تقاضا می‌کنیم که آن‌ها (عطا محمد نور) به‌عنوان رهبری جمعیت اسلامی که رئیس اجرائیوی جمعیت هستند، کنار بروند و به‌عنوان یک فرد تحت امر شان یعنی آقای داوود که وابسته به تنظیم سیاسی‌شان است را موقع دهند تا به آن‌جا (بلخ) بروند و در سمت حکومتی کار و فعالیت خود را آغاز کند و این بهتر به سود مردم خواهد بود و هم سوء تفاهم که به میان آمده امیدوار استم که از این طریق حل خواهد شد."

انجنیر محمد داوود دو هفته پیش پس از منظوری استعفای عطا محمد نور، از سوی رئیس جمهور به‌عنوان والی جدید بلخ تعیین شد.

رحمت‌الله فطرت سخنگوی والی جدید بلخ به رادیو أزادی می‌گوید، با رفتن انجنیر محمد داوود به بلخ امنیت در این ولایت وخیم نخواهد شد.

به‌گفته وی، والی جدید بلخ برنامه‌های خوبی برای بهبود وضعیت امنیتی این ولایت دارد.

گزارش: نصرت پارسا

مرتبط

XS
SM
MD
LG