گیلانی: یک کمیسیون ترکیبی از عالمان دین و بزرگان قومی را به‌خاطر صلح ایجاد می‌کنیم

رئیس حزب محاذ ملی افغانستان می‌گوید، یک کمیسیون ترکیبی از عالمان دین و بزرگان قومی را به‌خاطر صلح بین الافغانی ایجاد می‌کند.

رئیس این حزب ادعا می‌کند که اکثریت از اعضای رهبری طالبان در افغانستان بوده و نسبت به هر زمان دیگر فرصت برای گفت‌وگوهای صلح فراهم است.

سید حامد گیلانی روز شنبه «۱۶ جدی ۱۳۹۶» در جمع از هواداران این حزب گفت که به‌خاطر صلح بین الافغانی یک کمیسیون ترکیبی از علما و بزرگ قومی را ایجاد می‌کند.

سید حامد گیلانی

او افزود:

"یک کمیسیون خود جوش برای گفت‌وگوهای صلح را ایجاد می‌کنیم، معلومات که داریم فرصت خوب برای صلح فراهم است، اکثریت اعضای رهبری طالبان در افغانستان اند، از طالبان و حکومت می‌خواهیم که برای گفت‌وگو آماده شوند."

آقای گیلانی می‌افزاید، در این کمیسیون از هر ولایت یک بزرگ قوم و یک عالم دین اشتراک خواهند کرد و پیشنهاد شان‌را به کمیسیون شریک می‌کنند.

رئیس حزب محاذ ملی می‌گوید، افغانستان به میدان جنگ نیابتی قدرت‌های منطقه و جهانی مبدل شده و با گذشت هر روز جنگ گسترش می‌یابد.

از سوی هم شورای عالی صلح از هر تلاش برای گفت‌وگو های صلح استقبال می‌کند اما تأکید دارد که این حرکت‌ها بدون هماهنگی با حکومت نتیجه مطلوب ندارند.

حبیب الله فوزی یک عضو این شورا به رادیو آزادی گفت هر تلاش که برای تأمین صلح صورت می‌گیرد باید با حکومت شریک شود.

طالبان پیش از این بارها گفته اند که در حضور نیرو های خارجی حاضر به گفت‌وگو با حکومت افغانستان نیستند.

از سوی هم شماری از عالمان دینی می‌گویند، علما و بزرگان قومی با استفاده از نفوذ شان می‌توانند به‌خاطر صلح دایمی کار کنند.

علما و بزرگان قومی با استفاده از نفوذ شان می‌توانند به‌خاطر صلح دایمی کار کنند.

مولوی سالم احساس یکی از اشتراک کننده‌گان این نشست از علما خواست که به‌خاطر تأمین صلح در کشور، علم شان‌را پنهان نکنند.

او افزود:

"برادران علما دانش و علمیت تان را پنهان نکنید، بزرگان قومی از نفوذ تان استفاده کنید و به هر طریق که می‌شود صلح را در کشور تأمین کنید."

به گفته شورای عالی صلح، پروسه صلح ابعاد داخلی و خارجی دارد و حکومت تلاش های‌اش را آغاز کرده و به جدیت کار جریان دارد.

سید حامد گیلانی رئیس حزب محاذ ملی افغانستان می‌گوید به‌خاطر گفت‌وگوهای صلح بین الافغانی به کشورهای عربی، روسیه، تاجکستان، ترکمنستان، ایران، پاکستان و چین سفر هم خواهد کرد.

گزارش: نورالله شایان