وزارت دفاع: داعش به دستور استخبارات منطقه مسئولیت حملات در افغانستان را می‌گیرد

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، داعش به دستور استخبارات منطقه مسئولیت حملات خونین در افغانستان را به عهده می‌گیرد.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، داعش مانند گروه‌های دیگر تروریستی به اشاره استخبارات منطقه به‌خصوص استخبارات پاکستان در افغانستان فعالیت می‌کند، اما تهدید این گروه بسیار جدی نیست.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه «۲۰ جدی ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفت، داعش به‌خاطر قوی نشان دادن خود مسئولیت بیشتری حملات را در افغانستان برعهده می‌گیرد در حالی که داعش در این کشور شکست خورده‌است.

محمد رادمنش

​او افزود:

"داعش از طریق پاکستان تمویل و تجهیز می‌شود و زمانی‌که یک گروه در افغانستان حمله تروریستی را انجام می‌دهد برخی استخبارات منطقه به‌خاطر به‌دست آوردن امتیازات اعلان می‌کنند که داعش در افغانستان این حملات را انجام داده‌است، اما چنین نیست. داعش در افغانستان شکست خورده‌است."

به‌گفته آقای رادمنش بیشتر حملات انتحاری و گروهی در افغانستان از سوی شبکه حقانی انجام شده، اما مسئولیت آن‌را همواره گروه داعش پذیرفته‌است.

در عین حال یک منبع معتبر حکومتی که به‌خاطر حساسیت موضوع نخواست از وی نام گرفته شود به رادیو آزادی تأیید کرد که حملات از سوی شبکه حقانی انجام می‌شود و داعش تنها مسئولیت آن‌را بر عهده می‌گیرد.

Your browser doesn’t support HTML5

وزارت داخله: در حمله انتحاری و انفجاری امروز در کابل ۳۶ کشته شده‌اند

این در حالیست که در این اواخر مسئولیت اکثر حملات خونین در افغانستان را داعش بر عهده گرفته‌است.

مسئولیت حمله اخیر بر مرکز فرهنگی تبیان در غرب شهر کابل را که در آن ۵۲ تن کشته و بیش از ۹۰ تن زخمی شدند نیز گروه داعش برعهده گرفت.

برخی اعضای مشرانو جرگه نیز می‌گویند، بیشتر حملات در افغانستان از سوی طالبان و شبکه حقانی انجام می‌شوند، اما به‌خاطر این که برخی از کشورهای منطقه در هراس باشند این حملات به داعش پیوند داده می‌شوند.

به‌خاطر این که برخی از کشورهای منطقه در هراس باشند این حملات به داعش پیوند داده می‌شوند.

عبدلله قرلق

عبدالله قرلق یک تن از اعضای مشرانو جرگه در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"بیشتر این حرکت‌ها مربوط به طالبان و شبکه حقانی می‌شوند، این مسئله صرف به‌خاطر این که استخبارات پاکستان هم در این‌جا فعال است و پاکستان به‌خاطر که نقش آنان را کم ساخته باشد و سر و صدا نسبت به آن‌ها نشود به همان دلیل تمام حوادث را راجع می‌سازند به داعش."

هرچند پیش از این برخی مقامات افغان به‌شمول رئیس جمهور غنی و شماری کشورها داعش را در افغانستان تهدید دانسته‌اند، اما آقای قرلق با تأیید سخنان وزارت دفاع می‌گوید، استخبارات منطقه به‌خاطر باج گرفتن از برخی کشورها از داعش به‌حیث یک وسیله استفاده می‌کند.

به‌گفته وی نقش داعش در جنگ افغانستان کم‌رنگ بوده، اما طالبان و شبکه حقانی در ولایات مختلف حضور و فعالیت دارند.

گزارش: فرشته ندا