کمیته مصونیت خبرنگاران: در ۲۰۱۷ میلادی ۲۰ خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان سال ۲۰۱۷ میلادی را سال خونین برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‎ها در این کشور عنوان کرد.

این کمیته می‎گوید، سال گذشته بدترین سال برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‎ها در این کشور بوده‎است.

رئیس این کمیته روز پنجشنبه «۲۱جدی۱۳۹۶» در کابل به خبرنگاران گفت، در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۰ خبرنگار از سوی گروهای تروریستی در افغانستان کشته شده و لازم است تا در زمینه تامین امنیت خبرنگاران اقدامات جدی صورت گیرد.

جسد یک خبرنگار کشته شده در افغانستان

نجیب شریفی هنگام تشریح گزارش سالانه این کمیته گفت:

"در این سال ما ۱۶۹ مورد تهدید و خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‎ای داشتیم که از این میان ۲۰ مورد آن قتل خبرنگاران بوده که این یک رقم بی پیشینه است بخاطری‎که ما در هیچ زمانی ۲۰ مورد قتل خبرنگار را نداشتیم."

به گفته آقای شریفی، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۳ خبرنگار در افغانستان به قتل رسیده بودند و در مجموع در این سال ۱۲۱ مورد خشونت علیه خبرنگاران در این کشور ثبت شده بود.

شریفی می‎گوید، مسئول قتل ۱۸ خبرنگار گروه داعش است و مسئولیت کشته شدن دو خبرنگار دیگر بر عهده طالبان است.

اما طالبان مسلح و گروه داعش در این زمینه تا هنوز ابراز نظر نکرده‎اند.

در گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران آمده‎است که در سال ۲۰۱۷ میلادی ۶۱ خبرنگار زخم برداشته، ۳۲ مورد برخورد نادرست با آنان صورت گرفته، ۱۲ مورد بازداشت شده‎اند و ۶ خبرنگار از وظایف شان برکنار شده‎اند.

کمیته مصونیت خبرنگاران می‎گوید، معافیت عدم مجازات عاملین خشونت علیه خبرنگاران، نا امنی‎ها و هدف قرار گرفتن مراکز فرهنگی از سوی مخالفین مسلح از عوامل عمده قتل و خشونت علیه خبرنگاران می‎باشد.

رئیس این کمیته با ابراز نگرانی گفت، اگر به مشکلات جاری در کشور توجه جدی صورت نگیرد خبرنگاران افغان و کارمندان رسانه‎ها با مشکلات بیشتری رو به رو خواهند شد.

از سوی هم نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله در صحبت با رادیو آزادی گفت، بخاطر مصونیت و تامین امنیت خبرنگاران برنامه‎های مشخص روی دست دارند.

نصرت رحیمی

وی افزود:

"اداره جدید وزارت داخله بخاطر تامین امنیت خبرنگاران به ارگان‎های زیربط کشف و استخبارات در مجموع در نهادهای امنیتی در چوکات وزارت داخله هدایات شفاهی و کتبی داده شده تا بشکل خوبتر و بهتر امنیت خبرنگاران تامین گردد."

حدود دو هفته قبل نی یا اداره حمایت از رسانه‎های آزاد نیز در گزارش سالانه اش در مورد وضعیت خبرنگاران، سال ۲۰۱۷ میلادی را سال خونین برای خبرنگاران در افغانستان عنوان کرد.

گزارش: فرشه ندا