کارشناسان: "خلافت مجازی" داعش در حال کاهش است

گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش پس از شکست در سوریه و عراق به انترنت و یا آن‌چه را که کارشناسان"خلافت مجازی"می‌دانند، رو آورده‌اند.

اما با آ‌ن‌هم به گفته این کارشناسان، در حال حاضر حضور داعش در شبکه‌ها و صفحه‌های اجتماعی نیز کم‌رنگ است.

گروه تندر موسوم به دولت اسلامی یا داعش با شکست در عراق و سوریه به آنچه که "خلافت مجازی" خوانده شده پناه برده که به گفته عدۀ از کارشناسان حتی حضور شان در آنجا هم در حال کاهش است.

اما زمانی که جنگجویان گروه داعش در سال ۲۰۱۵ میلادی سرزمین‌های را به مساحتی ایتالیا در عراق و سوریه تصرف کردند، رهبران داعش به حضور گسترده خود در سیستم دیجیتال فرمان داده، صفحاتی انترتتی تبلغاتی جذابی از جنگجویان شان‌را به راه انداخته و برای زنده‌گی تحت حاکمیت خلافت اسلامی به تبلیغات آغاز کردند.

در حال حاضر، با کشته شدن رهبران ارشد داعش و فراری عده از آن‌ها، آنچه که برای این گروه باقی مانده ماشین تبلیغاتی آن‌ها می‌باشد، که به جز از سایه آن چیزی باقی نمانده است.

حضوری این گروه جهادی به طور روز افزون در انترنت کم‌رنگ شده رفته و طرفداران آن بدون این‌که نام شان را بنویسند، تبصره‌های را به نشر می‌سپارند.

چالی وینتر تحلیلگر کینگز کالج لندن که سال‌ها در مورد ارتباطاتی گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی تحقیق کرده می‌گوید، چنین وضعیت به نظر می‌رسد که گویا کسی دکمه خاموشی گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی را، فشار داده باشد.

آقای وینتر افزود، در سال ۲۰۱۵ میلادی که گروه داعش بر مناطق در عراق و سوریه با نفوذ هفت میلیون حاکمیت داشت، تبلیغاتی این گروه از غرب افریقا گرفته تا افغانستان شامل ۳۸ مرکز مطبوعاتی و یا رسانه‌یی بود.

اما وی افزود که در ماه دسمبر سه - چهارم بخشی از این تعداد مراکز رسانه‌ها خاموش شدند.

البرت فورد تحقیق کننده دیگر در نهاد نیو امریکا یا امریکای نوین که روی پیوستن جنگجویان به این گروه مطالعه می‌کند می‌گوید، ایجاد رسانه‌های جدید توسط گروه داعش بطور قابل ملاحظه کاهش یافته‌است.

به گفته فورد جنگجویان داعش اکنون منابع کمتر برای معلومات و راه‌های اندک برای نشر و پخش مسایل در فضای مجازی در اختیار دارند.

داعش اکنون منابع کمتر برای معلومات و راه‌های اندک برای نشر و پخش مسایل در فضای مجازی در اختیار دارند.

بروس هافمن، متخصص تروریزم در پوهنتون جورج تاون در واشنگتن، گفت خطر اصلی اکنون در آن‌عده افرادیست که به گفته وی به آسانی برای انجام حملاتی تروریستی جذب می‌شوند.

در حالی‌که این افراد قبلاً با گروه‌های تروریستی ارتباطی نداشته‌اند.