ترکیه عملیات نظامی‌اش علیه نیروهای کرد را در «عفرین» سوریه آغاز کرد

ترکیه عملیات نظامی را در سوریه برضد نیروهای کرد که امریکا از آن‎ها حمایت می‎کند، آغاز کرد.

وزیر دفاع ترکیه می‎گوید این عملیات در منطقه عفرین (Afrin) در سوریه آغاز شده‎است.

نورالدین چانقلی (Nurettin Canikli) می‎گوید، عملیات نظامی این کشور در منطقه عفرین سوریه بر ضد جنگجویانی کرد آغاز شد که ایالات متحده امریکا از آن‎ها حمایت می‎کند.

به گفته وزیر دفاع ترکیه این عملیات که انقره برای آن آماده‎گی داشت، با آتشباری نیروهای توپچی اردوی ترکیه از داخل قلمرو این کشور بر مواضع جنگجویان کرد آغاز شده‎است.

نورالدین چانقلی

مرکز خبری رادیو آزادی از قول این مقام ترکی می‎نویسد که گفته‎است:

"انقره گزینه دیگر نداشت و باید شمال سوریه را از وجود همه عناصر تروریست پاکسازی می‎کرد."

وی همچنان گفته‎است، انقره و مسکو به گفت‎وگوها در مورد عملیات نظامی ادامه خواهند داد.

یک سخنگوی نیروهای حراست مردمی کردها (YPG) که ایالات متحده امریکا از آن‎ها حمایت می‎کند، آغاز عملیات در منطقه عفرین را تائید کرده گفته‎است، این عملیات با آتشباری شدید نیروهای توپچی اردوی ترکیه در لحظات نخستین صبح نزدهم جنوری آغاز شده‎است.

به گفته وی، اردوی ترکیه قریه‎های کردها را هدف قرار داده‎است و جنگجویان کرد با قویترین نیرو به هرنوع حمله بالای منطقه عفرین پاسخ خواهند داد.

این عملیات یک روز بعد از آن صورت می‎گیرد که مولودچاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلان کرد که انقره عملیات هوایی را با تهران و مسکو هماهنگ خواهد ساخت.

سوریه

آژانس خبری دولتی انادولو (Anadolu) ترکیه هژدهم جنوری گزارش داد که اردوی ترکیه برای تهاجم بر مناطق عفرین و منبیج (Manbij) که در کنترول کردها قرار دارند، آماده‎گی گرفته‎اند و تانک‎های اردوی این کشور برای پاسخ دهی به "یک تهدید امنیتی سرحدی" در مناطق سواحلی مدیترانه در ولایت هاتایی (Hatay) جابجا شده‎اند.

حکومت ترکیه چهاردهم جنوری با ایجاد نیروهای سرحدی ۳۰ هزار نفری مخالفت کرد که امریکا تشکیل این قوای نیرومند سرحدی را در سوریه برای جلوگیری از ورود جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی لازم دانسته گفته‎است که به آن کمک می‎کند.

این قوت‎ها، نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها به شمول جنگجویان (YPG) کردهای سوریه را شامل می‎شوند.

رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا هفدهم جنوری به همتای ترکی اش گفت، وضعیت توسط برخی‎ها درست ترسیم نشده و نادرست توجیه شده‎است.

به گفته وی ایالات متحده می‎خواهد گروه‎های محلی را آموزش داده، نیروهای جدید سرحدی را ایجاد نمی‎کند.

اما اوغلو گفته‎است، توضیحات رکس تیلرسن قناعت انقره را فراهم نکرده‎است و عدم اعتماد ترکیه در برابر واشنگتن ادامه دارد.