گزارشات ضد و نقیض در مورد شمار تلفات حمله بر هوتل انترکانتیننتال!

وزارت داخله افغانستان می‌گوید در حمله طالبان مسلح بر هوتل انترکانتیننتال در کابل ۱۸ تن به‌شمول ۱۴ خارجی کشته شده‌اند.

این موضوع را نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان شام دیروز یک‌شنبه به رادیو آزادی ابراز داشت.

وی گفت:

"۱۴ فرد خارجی کشته شده‌اند و چهار افغان شهید شده‌اند."

نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان

آقای دانش افزود، در این حادثه تنها ۱۰ تن زخمی شده‌اند.

بعد از ختم حمله بر هوتل انترکانتیننتال که حدود ۱۵ ساعت ادامه داشت آقای دانش در یک کنفرانس خبری شمار کشته شده‌ها را ۵ تن خوانده بود.

به‌گفته وی تمام حمله کننده‌گان که شمار آن‌ها شش تن بود از سوی نیروهای امنیتی از پا درآمدند.

آژانس خبری رویترز از قول یک مقام بلند رتبه امنیتی که نامش افشا نشده تعداد کشته شده‌های این حادثه را خیلی بیشتر خوانده‌است.

بر اساس این گزارش وحید مجروح سخنگوی وزارت صحت عامه گفته‌است، اجساد ۱۹ تن به شفاخانه‌های کابل منتقل شده‌اند که هویت شش تن آن‌ها معلوم شده که خارجی اند.

هوتل انترکانتیننتال

با وجودی‌که سخنگوی وزارت داخله در مورد هویت قربانیان خارجی این حادثه چیزی نگفت، ولی وزارت خارجه اوکراین تأیید کرده‌است که شش تبعه این‌کشور در حادثه کابل کشته شده‌اند.

پاولا کلیمکین سخنگوی وزارت خارجه اوکراین گفته‌است، در این مورد به رئیس جمهور پترو پروشنکو معلومات داده‌اند و در مورد چگونگی این حادثه با پولیس افغانستان کار می‌کنند تا معلوم شود که رویداد چگونه رخ داده‌است.

بر اساس گزارش‌ها، اکثر کشته شده‌گان خارجی این حادثه کارمندان شرکت هوایی کام ایر اند.

به گزارش آژانس خبری رویترز حدود ۴۰ کارمند همین شرکت به‌شمول پیلوت‌ها و دیگر عمله طیاره در داخل هوتل بودند که حمله رخ داد.

از کشته شدن حد اقل ۱۰ کارمند خارجی این شرکت گزارش شده‌است.

به‌گفته سخنگوی وزارت داخله، از این حادثه ۱۶۰ تن که ۴۱ آن‌ها خارجی بودند، نجات داده شدند.

از جمله گیر مانده‌های این حادثه که برای نجات خود تلاش‌های زیاد کردند یکی هم رئیس مخابرات ولایت نورستان محمد موسی است.

وی در زمان وقوع حادثه در منزل پنجم بوده و در جریان فرار از ناحیه پا و شانه‌ زخم برداشته‌است.

محمد موسی در مورد این‌که چگونه خود را نجات داد، گفت:

"تنها بودم. با خود گفتم یا میسوزی یا جانت را نجات بده. یک روجایی را گرفتم در کلکین بسته کردم و خود را پائین انداختم. البته وزنم زیاد بود دستم را کنترول کرده نتوانستم روجایی را رها کرده و بالای سمنت افتادم."

محمد موسی از جمله ده‌ها مقام وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی بود که حین حمله در هوتل بودند و در یک کنفرانس شرکت داشتند.

Your browser doesn’t support HTML5

حمله مهاجمان مسلح بر هوتل انترکانتیننتال در کابل

وزارت داخله می‌گوید، امور امنیتی هوتل انتر کانتیننتال سه هفته پیش به یک شرکت امنیتی خصوصی سپرده شده بود و در این مورد تحقیقات می‌کنند که حمله کننده‌گان چگونه وارد هوتل شده‌اند و آیا اسلحه‌شان از قبل در آن‌جا جابجا شده بود؟

تورن تام کریسبیک سخنگوی نیروهای ناتو در افغانستان در اعلامیۀ گفته‌است، رهبری عملیات هوتل انترکانتیننتال را قوای افغان به دوش داشت و به نیروهای بین‌المللی آسیب نرسیده‌است.

رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا

رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا ناوقت دیشب این حمله را با الفاظ شدید محکوم نموده گفت، واشنگتن در کنار دولت و مردم افغانستان است و به تعهداتش پابند خواهد بود تا افغان‌ها به صلح، امنیت و رفاه برسند.

قبل از این سفارت امریکا در کابل، دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد و ریاست جمهوری افغانستان این حمله را با الفاظ شدید محکوم کرده‌اند.

در اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری به شکل غیر مستقیم به پاکستان اشاره شده و گفته شده‌است که حکومت افغانستان به شورای امنیت ملل‌متحد گفته‌است تا زمانی‌که تروریستان در منطقه پناهگاه‌های امن داشته باشند مردم منطقه هیچ‌گاه به صلح دست یافته نمی‌توانند.

پاکستان نیز حمله بر هوتل انترکانتیننتال را محکوم نموده آن را وحشیانه خوانده و خواهان همکاری‌های وسیع علیه تروریزم شده‌است، مبارزۀ که افغانستان و امریکا خود پاکستان را متهم به عدم انجام و عدم صداقت در آن می‌کنند.