کمیتۀ مصونیت خبرنگاران: تهدیدات امنیتی فعالیت خبرنگاران را به چالش کشیده‌است

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان می‎گوید که تهدیدات امنیتی از سوی مخالفان مسلح دولت فعالیت‎های رسانه‎ها و خبرنگاران را در این کشور با چالش روبه‎رو کرده‎است.

این کمیته تهدیدات از سوی گروه‎های تروریستی را در برابر رسانه‎ها و خبرنگاران یک چالش جدی می‎داند و از حکومت می‎خواهد که در این زمینه اقدامات جدی نماید.

صدیق‌الله توحیدی عضو هیئت رهبری این کمیته روز چهارشنبه «۱۱ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، گروه‎های تروریستی از این طریق سعی می‎کنند که خبرنگاران آمار تلفات ملکی را کم ذکر کنند.

توحیدی گفت که خبرنگاران و رسانه‎های همگانی از سوی مخالفان مسلح دولت مورد تهدید قرار می‎گیرند که خواست‎های آنان را در نظر نگیرند.

صدیق الله توحیدی

وی افزود:

"خبرنگاران و رسانه‎ها در فهرست اول گروه‎های تروریستی قرار دارند و آنان به دلیل این‎که بیشتر علاقه دارند تا آمار تلفات غیر نظامیان کم گزارش شود و آنان همچنان می‎خواهند رسانه‎های افغانستان آن آماری را به نشر برسانند که مربوط به نیروهای امنیتی افغان باشند، بناً بر این این‌گونه خواست‎های گروه‎های تروریستی باعث این می‎شود که رسانه‎ها و خبرنگاران با تهدید روبه‎رو شوند."

آقای توحیدی می‎گوید هرچند برخی از گروه‎های تروریستی در این اواخر شماری از رسانه‎ها و خبرنگاران را در برخی مناطق مورد حمله قرار دادند، اما با آن هم به‌گفته وی آنان به فعالیت‎های شان ادامه می‎دهند.

این در حالیست که ۲۰۱۷ میلادی سال بدی برای خبرنگاران افغان خوانده شده و به‌گفته کمیته مصونیت خبرنگاران در این سال ۲۰ خبرنگار افغان از سوی گروه‎های تروریستی کشته شده‎اند.

حمله بر دفتر ساحوی تلویزیون ملی در ننگرهار و تلویزیون شمشاد در کابل و حمله انتحاری در مرکز فرهنگی تبیان در غرب شهر کابل از حملاتی خوانده شده‎اند که ده‎ها تن از خبرنگاران و کارمندان رسانه‎ها در آن کشته و زخمی شده‎اند.

مسئولیت این حمله‎ها را گروه داعش به عهده گرفته‎است.

مایار: تعداد زیاد خبرنگاران وظیفه خود را ترک کرده‎اند.

حامد مایار خبرنگار افغان می‎گوید، به علت حملات مخالفان مسلح بر شماری از رسانه‎ها برخی از کارمندان به‌خصوص زنان در رسانه‎ها وظایف‌شان را ترک گفته‎اند.

او افزود:

"تهدیدهای گروه‎های تروریستی مشکلات زیادی را به خبرنگاران به میان آورده‎است، تعداد زیاد خبرنگاران وظیفه خود را ترک کرده‎اند. بیشتر کارمندان زن در رسانه‎ها از رسانه‎ها بیرون شده‎اند، در کل این‌گونه تهدیدها سبب شده تا خبرنگاران مسلکی رسانه‎ها را ترک کنند."

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان می‎گوید، در حال حاضر از سوی آنان هیچ رسانه و خبرنگار زیر تهدید نیست.

از سوی دیگر وزارت داخله افغانستان می‎گوید، مصونیت خبرنگاران و رسانه‎ها در اولویت کار این وزارت قرار دارد.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی این وزارت می‎گوید:

"وزیر داخله به ارگان‎های ذیربط به‌خصوص کشف و استخبارات هدایت جدی داده که خبرنگاران و محلات که آنان زنده‎گی می‎کنند را تدابیر جدی اتخاذ کنند."

آقای رحیمی می‎گوید، وزارت داخله افغانستان برای مصونیت خبرنگاران و رسانه‎ها پلان‎های خاص را تهیه کرده و تلاش می‎شود که این پلان‎ها به‌گونه جدی عملی شوند.

وی از رسانه‎ها و خبرنگاران می‎خواهد برای حل مشکلات‌شان مسایل مورد نیاز را با مسئولین امنیتی شریک کنند.

گزارش: نصرت پارسا