لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

کمیته مصونیت خبرنگاران: در ۲۰۱۷ میلادی ۲۰ خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند


کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان سال ۲۰۱۷ میلادی را سال خونین برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‎ها در این کشور عنوان کرد.

این کمیته می‎گوید، سال گذشته بدترین سال برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‎ها در این کشور بوده‎است.

رئیس این کمیته روز پنجشنبه «۲۱جدی۱۳۹۶» در کابل به خبرنگاران گفت، در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۰ خبرنگار از سوی گروهای تروریستی در افغانستان کشته شده و لازم است تا در زمینه تامین امنیت خبرنگاران اقدامات جدی صورت گیرد.

جسد یک خبرنگار کشته شده در افغانستان
جسد یک خبرنگار کشته شده در افغانستان

نجیب شریفی هنگام تشریح گزارش سالانه این کمیته گفت:

"در این سال ما ۱۶۹ مورد تهدید و خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‎ای داشتیم که از این میان ۲۰ مورد آن قتل خبرنگاران بوده که این یک رقم بی پیشینه است بخاطری‎که ما در هیچ زمانی ۲۰ مورد قتل خبرنگار را نداشتیم."

به گفته آقای شریفی، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۳ خبرنگار در افغانستان به قتل رسیده بودند و در مجموع در این سال ۱۲۱ مورد خشونت علیه خبرنگاران در این کشور ثبت شده بود.

شریفی می‎گوید، مسئول قتل ۱۸ خبرنگار گروه داعش است و مسئولیت کشته شدن دو خبرنگار دیگر بر عهده طالبان است.

اما طالبان مسلح و گروه داعش در این زمینه تا هنوز ابراز نظر نکرده‎اند.

در گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران آمده‎است که در سال ۲۰۱۷ میلادی ۶۱ خبرنگار زخم برداشته، ۳۲ مورد برخورد نادرست با آنان صورت گرفته، ۱۲ مورد بازداشت شده‎اند و ۶ خبرنگار از وظایف شان برکنار شده‎اند.

کمیته مصونیت خبرنگاران می‎گوید، معافیت عدم مجازات عاملین خشونت علیه خبرنگاران، نا امنی‎ها و هدف قرار گرفتن مراکز فرهنگی از سوی مخالفین مسلح از عوامل عمده قتل و خشونت علیه خبرنگاران می‎باشد.

رئیس این کمیته با ابراز نگرانی گفت، اگر به مشکلات جاری در کشور توجه جدی صورت نگیرد خبرنگاران افغان و کارمندان رسانه‎ها با مشکلات بیشتری رو به رو خواهند شد.

از سوی هم نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله در صحبت با رادیو آزادی گفت، بخاطر مصونیت و تامین امنیت خبرنگاران برنامه‎های مشخص روی دست دارند.

نصرت رحیمی
نصرت رحیمی

وی افزود:

"اداره جدید وزارت داخله بخاطر تامین امنیت خبرنگاران به ارگان‎های زیربط کشف و استخبارات در مجموع در نهادهای امنیتی در چوکات وزارت داخله هدایات شفاهی و کتبی داده شده تا بشکل خوبتر و بهتر امنیت خبرنگاران تامین گردد."

حدود دو هفته قبل نی یا اداره حمایت از رسانه‎های آزاد نیز در گزارش سالانه اش در مورد وضعیت خبرنگاران، سال ۲۰۱۷ میلادی را سال خونین برای خبرنگاران در افغانستان عنوان کرد.

گزارش: فرشه ندا

XS
SM
MD
LG