امریکا: پاکستان در برابر تروریستان در داخل خا‌ک‌اش اقدامات قاطع نکرده‌است

مقامات امریکایی می‌گویند، هنوز هم پاکستان در برابر تروریستانی که در داخل قلمرو آن‌کشور پناهگاه‌های امن دارند، اقدامات قاطع نکرده‌است.

کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا ششم فبروری معاونین وزارت‌های دفاع و خارجه این‌کشور را فرا خواند، تا با گذشت شش ماه از اعلان استراتژی رئیس جمهور دونالد ترمپ در مورد افغانستان و آسیای جنوبی معلومات دهند.

جان جی سالیون معاون وزیر خارجه ایالات متحده به اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا گفت، آن‌ها جزئیات این استراتژی را با پاکستان شریک ساخته و انتظارات را از پاکستان روشن ساخته‌اند.

به‌گفتۀ وی مقامات پاکستانی در بحث‌ها شریک اند، ولی تا هنوز اقداماتی را انجام نداده‌اند که انتظار آن برده می‌شود.

جان جی. سالیون

سالیون گفت:

"یقیناً ارزیابی ما اینست که پاکستان به‌طور کافی تلاش نکرده، آن عناصر طالبان را از خاک خود خارج کند که در پاکستان لانه‌های امن داشته و توانایی عبور به افغانستان را دارند."

معاون وزارت دفاع ایالات متحده در امور آسیا پاسیفیک به کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا گفت، بعد از اعلان استراتژی جدید رئیس جمهور ترمپ در مورد آسیای جنوبی، پاکستان برخی گام‌های مثبت را برداشته‌است، اما وی تأکید کرد که این گام‌ها، اقدامات قاطع نمی‌باشند که برای تأمین ثبات در منطقه نیاز است.

معاون وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا با اشاره به نگرانی‌های پاکستان گفت:

"ایالات متحدۀ امریکا متعهد است که در کاهش تنش‌ها در منطقه نقش خود را طوری انجام دهد که نگرانی‌های برحق پاکستان در نظر گرفته شود، اما واضحاً بگویم در هر گوشه جهان که باشد، ما از استفاده تروریستان بر ضد یک کشور دیگر مخالف ایم. در سیستم جهانی استوار بر اصول، استفاده از تروریستان جایی ندارد."

معاونین وزارت‌های دفاع و خارجۀ امریکا هر دو نقش هند را در افغانستان مؤثر خوانده‌اند.

پنتاگون

جان سالیون معاون وزیر خارجه امریکا در مورد روابط روسیه و ایران با طالبان ابراز نگرانی کرد.

جان سالیون معاون وزیر خارجه امریکا در مورد روابط روسیه و ایران با طالبان ابراز نگرانی کرد.

وی همچنان گفت با کشورهای آسیای میانه کار می‌کند تا روابط آن‌ها با افغانستان نزدیک‌تر شده و افغانستان با کشورهای منطقه وصل شود.

معاون وزیر دفاع امریکا گفت، به فشار بالای پاکستان ادامه می‌دهند تا لانه‌های تروریزم را در قلمرو خود از بین ببرد.

معاون وزیر دفاع امریکا با توجه به این‌که چین خود از تروریزم متأثر است، ابراز امیدواری کرد که چین در امر مبارزه با تروریزم در افغانستان کمک کند.

هر دو مقام امریکایی حملات خونین اخیر طالبان را غیر انسانی توصیف نموده تأکید کردند که بعد از اعلان استراتژی جدید امریکا طالبان به پیشرفت در میدان جنگ مؤفق نشده و کدام مرکز مهم یا پر نفوس را در افغانستان تصرف نتوانسته اند.

Your browser doesn’t support HTML5

یک روز پس از حمله موتر بمب