گروهی مسلحی که قصد حملات تخریبی در افتتاح مراسم تاپی را داشت به صلح پیوست

گروهی از مخالفان مسلح دولت که قصد حملات تخریبی در مراسم افتتاح پروژه تاپی در شهر هرات را داشت به پروسه صلح پیوسته‎اند.

این گروه ۱۰ نفری در ولسوالی گذره هرات سرگرم فعالیت‎های ضد دولتی بود.

قوماندان این گروه می‎گوید آنان از سوی ایران پشتیانی می‎شدند و در این کشور نیز آموزش‎های نظامی فرا گرفته بودند.

محمد آصف رحیمی والی هرات می‎گوید این گروه هراس افگن قصد حملات تخریبکارانه در مراسم افتتاح پروژه تاپی در ولایت هرات را داشت.

هرات

وی افزود:

"به این‎ها از طرف دشمنان مردم افغانستان گفته شده بود که پروسه مراسم افتتاح تاپی را تخریب بکنند، اما این‎ها درک کرده‎اند که منافع مردم افغانستان، منافع نسل‎های آینده مردم افغانستان در این است که همچو پروژه‎های بزرگ زیربنایی افتتاح شود."

محمد ایوب علیزایی قوماندان این گروه ۱۰ نفری می‎گوید، آنان از سوی ایران پشتیبانی مالی و نظامی شده و حتی اعضای این گروه در سفر به ایران آموزش‎های جنگی و استفاده از سلاح‎های مختلف را فرا گرفته‎اند.

او افزود:

"به ما پرزه می‎دهند می‎رویم به داخل ایران ۱۰ یا ۱۵ روز بیشتر وقت نمی‎دهند که به داخل ایران باشیم. وقتی افراد تازه به ایران از ما می‎روند در آن‎جا آموزش می‎بینند."

با این حال مراد علی مراد معین ارشد امنیتی وزارت داخله افغانستان گفت نیاز است تا ادعای افراد از سوی مقامات استخباراتی مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

آقای مراد که در هرات با خبرنگاران صحبت می‎کرد به کشورهای که مخالفان دولت را پشتیبانی می‎کنند هشدار داد که روزی آتش نا امنی دامن خود شان را خواهد گرفت.

هرات

او افزود:

"آن کشورهای که واقعاً در این پروسه دخیل هستند باید فرداهای نسل خود را در نظر بگیرند که این آتش دامن‌گیر خود شان نشود. به همین لحاظ ما می‎خواهیم که افغانستان یک کشور بی‌آلایشی باشد که هیچ‌گاهی همسایه ما احساس نا آرامی نداشته باشد."

مقامات در ولایت هرات می‎گویند که این افراد به‌خاطر حمایت از پروژه تاپی به پروسه صلح پیوستند.

این در حالیست که چند روز قبل گروه انشعابی طالبان مسلح به رهبری مولوی محمد رسول حمایتش را از پروژه تاپی در افغانستان اعلام کرده‌است.

قرار است روز جمعه محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان همراه با مقامات ارشد کشورهای ترکمنستان، هندوستان و پاکستان آغاز کار پروژه تاپی در هرات را افتتاح کنند.

از دو روز به این‌سو سرک‎های منتهی به ساختمان ولایت و محلاتی‎که مربوط به مکان افتتاح مراسم تاپی می‎شود به روی ترافیک کاملا مسدود شده‎اند.

در پهلوی این نیروهای مشترک امنیتی در هرات همراه با بیش از دو هزار نیرو اضافی که از کابل و برخی دیگر از ولایات به هرات اعزام شده سرگرم تأمین امنیت مراسم تاپی در نقاط مختلف شهر و ولسوالی‎های این ولایت هستند.

اداره محلی هرات به‌خاطر تأمین امنیت بیشتر این مراسم روز پنجشنبه را در هرات رخصتی عمومی اعلام و گشت‌وگزار وسایط نقلیۀ مردم را در روز جمعه در هرات ممنوع اعلام کرده‎است.

گزارش: شاه‌پور صابر