قول اردوی شاهین: عملیات "نصرت" تا یک ماه دیگر در زون شمال آغاز می‌شود

مقامات قول اردوی شاهین از آماده‌گی‌ها برای فصل جنگی در زون شمال و شمال شرق افغانستان در برابر طالبان و گروه داعش خبر می‌دهند.

آدم خان متین رئیس ارکان قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال افغانستان امروز سه‌شنبه «۰۸ حوت ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفت که آنان روی عملیات بهاری ۱۳۹۷ تحت نام "نصرت" کار می‌کنند که در ۹ ولایت شمال تا یک ماه دیگر آغاز خواهد شد.

رئیس ارکان قول اردوی شاهین می‌گوید این عملیات به منظور محو لانه‌ها و پناهگاهای امن تروریستان پلان شده‌است.

آقای متین گفت:

"ما آماده‌گی‌های لازم برای از بین بردن پناهگاه‌های تروریستان داریم، عملیات وسیع «نصرت» تا یک ماه دیگر آغاز می‌شود که هر دو گروه داعش و طالبان را در صفحات شمال سرکوب خواهد کرد."

آدم خان متین رئیس ارکان قول اردوی شاهین می‌گوید که برای دفع تحرکات دشمن در بهار سال آینده آماده‌گی‌های لازم را روی دست گرفته‌اند و تمام نقاطی‌که دشمن می‌خواهد در آن فعالیت‌های تخریبی انجام دهد، تحت پوشش نیرو‌های اردوی ملی قرار دارد.

رئیس ارکان قول اردوی شاهین افزود که برای سرکوب مخالفین از طیاره‌های "بلک هاک" که قرار است برای قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ تسلیم داده شوند، استفاده خواهد شد.

وی افزود:

"از طیاره‌های بلک هاک که قرار است در اختیار ما قرار گیرند، برای سرکوب دشمن و از بین بردن مخفی‌گاه‌های آنان استفاده می‌کنیم. بیشتر قوت‌های هوایی در این عملیات‌ها سهیم خواهند بود."

به‌گفته مسئولان قول اردوی شاهین اکنون در عملیات‌های هوایی در شمال افغانستان از طیاره‌های جنگی «ام-۲۹» استفاده می‌شود.

رئیس ارکان قول اردوی شاهین می‌گوید که داعش در زون شمال افغانستان فعالیت دارد، اما در بهار سال آینده در جریان عملیات "نصرت" همه پناهگاه‌های امن آن‌ها بمباران خواهند شد.

کارشناسان امور نظامی می‌گویند که با فرا رسیدن فصل بهار تحرکات مخالفین مسلح دولت در سرتاسر کشور افزایش خواهند یافت و نهاد‌های امنیتی افغان نیز برای دفع فعالیت‌های تخریبی تروریستان از حالت دفاعی خارج شده و شکل تعرضی را به خود بگیرند.

عتیق‌الله نوایی یکی از این کارشناسان گفت:

"با گرم شدن هوا و فرا رسیدن فصل بهار فعالیت طالبان مسلح و گروه داعش در تمام کشور به خصوص در ساحاتی‌که در تسلط آنان است، افزایش خواهند یافت. این مکلفیت ارگان‌های امنیتی است تا جهت محو این گروه‌ها باید حالت تعرضی را اختیار کنند."

این در حالیست که هم‌اکنون نیز عملیات‌های البرز و پامیر توسط سربازان قول اردوی ۲۰۹ شاهین در ولایات بلخ، جوزجان، فاریاب و بغلان به منظور محو لانه‌های تروریستان ادامه دارند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی