قوماندانی امنیه: حملات تروریستی توسط شبکه‌های موجود در کابل پلان‌گذاری می‌شوند

قوماندانی امنیه کابل موجودیت شبکه‌های تروریستی در کابل را رد نکرده و تأکید می‌کند که حملات انتحاری و انفجاری توسط همین شبکه‌ها در شهر کابل پلان‌گذاری می‌گردد.

پس از نگرانی قوماندان عمومی نیرو های خارجی در افغانستان از موجودیت شبکه‌های گروه طالبان در شهر کابل حالا قوماندانی امنیه کابل می‌گوید تلاش‌ها برای جلوگیری از فعالیت این شبکه‌ها به همکاری نیرو های خارجی در مناطق مختلف کابل ادامه دارد.

داوود امین قوماندان امنیه کابل روز پنجشنبه «۲۴ حوت ۱۳۹۶» در مورد به رادیو آزادی گفت که پس از رسیدن اطلاعات مؤثق آنان در بازداشت این شبکه‌ها به‌گونه جدی اقدام می‌کنند.

داوود امین

او افزود:

"این حملات انتحاری و دسته جمعی که در کابل انجام یافته و صورت می‌گیرد این حتمی ناشی از موجودیت یک شبکه در داخل کابل است و به همین ارتباط نیرو های امنیتی کابل به همکاری گارنیزیون، امنیت ملی، اردوی ملی و با قطعات خارجی که با ما می‌باشند، ساحات را که این‌ها پلان‌گذاری کرده لانه ایجاد کرده‌اند آن‌را جستجو می‌کنیم."

آقای امین می‌گوید که آنان کمربندهای را در شهر کابل ایجاد کرده و تأکید می‌کند که تا حال بسیاری از این گروه‌ها از سوی ارگان‌های مختلف امنیتی در شهر کابل بازداشت شده‌اند.

این در حالیست که جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیرو های خارجی در افغانستان روز چهارشنبه در پایگاه هوایی بگرام گفته‌است که در حال حاضر هدف عمدۀ ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا دفاع و تأمین مصونیت کابل است.

جنرال جان نیکلسن می‌گوید، طالبان در کابل جا گرفته‌اند و در این شهر شبکه‌های دارند که برای حملات آن‌ها سهولت فراهم می‌کنند.

مقامات نظامی امریکا روی این نکته نیز غور می‌کنند که برای سرکوب شبکه‌های افراد مسلح افراطی در شهر کابل از نیرو های خاص مخفی امریکا استفاده کنند که از آن‌ها در کوچه‌های بغداد و مناطق کوهستانی شرق افغانستان استفاده شده‌است، اما در مورد این‌که از این نیرو ها در شهر کابل نیز استفاده شود، قبلاً بحث نشده بود.

در این حال کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه نیز گفته‌های قوماندان عمومی نیرو های خارجی در افغانستان را تأیید کرده و می‌گوید نفوذ شبکه‌های تروریستی در شهر کابل یک مسئله نگران کننده بوده و باید جلو آن گرفته شود.

غلام سخی مشوانی یک عضو این کمیسیون در مورد به رادیو آزادی گفت:

"ما این‌را تأیید می‌کنیم که این‌ها در شهر کابل نفوذ پیدا کرده‌اند و بالای اهداف نظامی حمله می‌کنند و اکثراً در این حملات افراد ملکی کشته شده‌اند و این بالای شهر، تجارت و هر چیز دیگر تأثیر منفی کرده‌است."

آقای مشوانی می‌گوید همین شبکه‌ها از طریق دفاتر رهنمای معاملات خانه‌ها را به کرایه گرفته و از سوی دیگر برخی حلقات وجود دارند که در جابه‌جایی این شبکه‌ها همکاری می‌کنند.

همین شبکه‌ها از طریق دفاتر رهنمای معاملات خانه‌ها را به کرایه گرفته و از سوی دیگر برخی حلقات وجود دارند که در جابه‌جایی این شبکه‌ها همکاری می‌کنند.

وی تأکید می‌کند که در کنار فعال شدن ارگان‌های کشفی و امنیتی باید مردم نیز با حکومت همکاری کرده و برای رفع این مشکل مسئولیت‌شان را ادا نمایند، زیرا به‌گفته وی همکاری مردم با حکومت یکی از راه‌های مؤثر است که می‌تواند از نفوذ این شبکه‌ها جلوگیری نماید.

گزارش: جاوید حسن‌زاده