کمیسیون حقوق بشر می‌گوید ناقضین حقوق بشر باید در سال ۱۳۹۷ محاکمه شوند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از حکومت می‎خواهد تا در سال روان خورشیدی ناقضین حقوق بشر را محاکمه کرده و بیشتر از پنجصد پیشنهادی را که این کمیسیون به دولت در این زمینه واگذار می‎کند بر آن عمل کند.

این کمیسیون سال ۱۳۹۶ را سال مملو از نقض حقوق بشری می‎خواند و می‎گوید اگر در سال روان خورشیدی حکومت برای زدودن این چالش‎ها دست به کار نشود، افغانستان یک کشور نقض کننده حقوق بشری معرفی خواهد شد.

پایان فرهنگ معافیت از مجازات، تطبیق قانون، توجه جدی به زنان و کودکان فشرده چند صد پیشنهادی است که کمیسیون مستقل حقوق بشر آن را برای سال ۱۳۹۷ خورشیدی روی میز حکومت گذاشته‎است.

بلال صدیقی سخنگوی این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی می‎گوید از ۵۱۳ پیشنهادی که در آن سال به حکومت داشته‎اند تنها ۱۸۰ مورد آن در پیوند به تامین حقوق بشری عملی شده‎اند و در عملی سازی پیشنهادات دیگر حکومت کوتاه آمده‎است.

بلال صدیقی

"گرچه ما سال گذشته ۵۱۳ پیشنهاد را به حکومت افغانستان پیشنهاد کرده بودیم؛ اما ۱۸۵ مورد آن عملی شد و هنوز به ۵۰ یا کمتر از این درصدی هنوزهم رسیده‎گی نمی‎شود در نهادهای عدلی و قضایی بخصوص پرونده‎های خشونت."

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‎گوید در سال گذشته خورشیدی افغانستان گواه خشونت‎های گونه گونی بوده‎است و نزدیک به شش هزار تن در آن سال در افغانستان کشته شده‌اند، بیش از ۳۷۸۸ مورد خشونت‎های گونه گون و حدود هشت هزار نقض حقوق بشری در سال گذشته خورشیدی در کشور رخ داده بود.

این کمیسیون می‎گوید در سال ۱۳۹۶ خورشیدی ۴۳۴۰ مورد خشونت در برابر زنان را ثبت کرده‎است.

۸ مورد محاکم صحرایی، ۲۷۷ مورد قتل، ۴۰ زن در آن سال قربانی تجاوز جنسی شده‎اند که به گفته کمیسیون مستقل حقوق بشر از این میان تنها به یک مورد محاکم صحرایی رسیده‎گی شده‎است.

برخورد‌های خلاف حقوق بشری، ثبت نزدیک به ۱۰۰ قضیه شکنجه و بد رفتاری با زندانیان و بهره ‌گیری از نزدیک به ۴۰۰ کودک در خط مقدم نبرد از سوی مخالفان مسلح دولت، از دیگر موارد نقض حقوق بشری بوده که در کنار خشونت در برابر زنان آن را این کمیسیون از دیگر چالش‌ها در سال ۱۳۹۶ خورشیدی می‌شمارد.

کمیسیون حقوق بشر: وضعیت کودکان در سال ۱۳۹۶ در این کشور بدتر از دیگر سال‎ها بوده‎است.

به گفته این کمیسیون این آمار گوشه یی از خشونت و نقض حقوق بشری را نشان می‎دهد که به آن دسترسی داشته‎اند و ممکن آمار موارد خشونت‎ها بیشتر از این باشند.

گزارش تازه کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‎دهد که وضعیت کودکان در سال ۱۳۹۶ در این کشور بدتر از دیگر سال‎ها بوده‎است و بی بهره ماندن از آموزش، تجاوز جنسی بر کودکان، انجام کارهای شاقه ازدواج‎های زیر سن از موارد نگران کننده در این گزارش شمرده شده‎است.

از سوی دیگر عدم حق زنده‌گی، تلفات ملکی، نبود حق آزادی و امنیت شخصی، در نظر نداشتن حق رهایی از شکنجه و بد رفتاری و عدم تأمین حقوق متهمان و محکومان را کمیسیون مستقل حقوق بشر از موارد نقض حقوق بشری در این سال در افغانستان عنوان می‌کند.

گروه طالبان و زورمندان محلی در کشتار غیر نظامیان و نقض حقوق بشری در این سال دخیل دانسته شده‎اند.

پیشتر اتحادیۀ اروپا در افغانستان در صحبت با رادیو آزادی از حکومت خواسته‎است تا موضوع حقوق بشر را در اولویت برنامه‌های سال ۱۳۹۷ خورشیدی در این کشور در نظر گیرد.

در این میان، نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه، حکومت به ویژه نهادهای عدلی و قضایی را در مهار چالش‌های حقوق بشری ناتوان می‌خوانند و می‌گویند در سال گذشته دولت نه‌تنها پیشرفتی در این زمینه‌‌ها نداشته، بلکه عقب‌گرد نیز داشته‌است.

فاطمه عزیز یکی از این نماینده‎گان در این باره می‎گوید:

"در مجموع حقوق بشری بخصوص حقوق زنان برای ما قناعت بخش نیست و امیدوار هستیم، حکومت در این زمینه تلاش ورزد تا این‎که قانون بالای همه یکسال تطبیق گردد."

خانم عزیز می‌گوید، اگر به وضعیت حقوق بشری در کشور توجه نشود در سال ۱۳۹۷ نیز مردم افغانستان شاهد چنین وضعیتی باشند، افغانستان در سال‎های آینده در میان کشورهای ناقض بشری رده بندی خواهد شد.

در کنار آن‎که وزارت داخله افغانستان در گرفتاری و بازداشت عاملان خشونت در برابر زنان و ناقضین حقوق بشر اینجا بار انتقاد به نهادهای عدلی و قضایی نیز گذاشته شده‎است؛ لوی سارنوالی افغانستان اما می‎گوید به بسیاری از موارد نقض حقوق بشر به ویژه خشونت در برابر زنان و کودکان رسیده‎گی جدی شده‎است.

جمشید رسولی

جمشید رسولی سخنگوی این اداره می‎گوید:

"رسیده‎گی به قضایای خشونت در برابر زنان را لوی سارنوالی در اولویت کار خود قرار داده‎است و یکی از دستاوردهای بزرگ لوی سارنوالی مبارزه جدی و قاطع در کار خشونت در برابر زنان بوده‎است، برای هر یکی از این خشونت‎ها رسیده‎گی شده‎است، در برابر شمار زیاد این قضایای تصمیم نهایی اتخاذ شده‎است به محکمه فرستاده شده‎است و فیصله‎های قانونی و شرعی را نیز در برابر این قضایا داریم."

انتقاد از کم‌کاری‌ها و افزایش نقض حقوق بشر در سال ۱۳۹۶ تنها چیزی نیست که از سوی نماینده‌گان مردم و یا هم کمیسیون مستقل حقوق بشر مطرح می‌شود؛ بلکه سازمان‎های بین المللی نیز این سال را برای افغانستان از این رهگذر سال خوب نخوانده‎اند.

با این همه، این انتقادها در حالی مطرح می‎گردد که در میانه‎های سال ۱۳۹۶ خورشیدی حکومت افغانستان عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل را به دست آورد.

در کنار حکومت کار نهادهای دفاع از حقوق شهروندان ویژه حقوق زنان و کودکان نیز با پرسش‎ها و انتقادهایی همراه‎است.

زهرا توخی یکی از این نماینده‎گان می‎گوید اگر این نهادها بجای بهره گیری از نام زنان و گرفتن پروژه‎های بزرگ و حیف میل پول‎های هنگفت برای تامین حقوق آنان کار می‎کردند، خشونت‎ها به این پیمانه در این همه سال‎ها افزایش نمی‎داشت.

باشنده‌گان پایتخت می‌گویند، اگر حکومت به وضعیت حقوق بشری توجه نکند، سال ۱۳۹۷ نیز همانند سال گذشته پُر از چالش‌ها برای شهروندان این‌کشور خواهد بود، آنچه دفتر یوناما در کابل نیز خواستار توجه به وضعیت حقوق بشری باشنده‌گان این‌کشور است.

  • اما راستی کارکرد این‎ها در این زمینه چه بوده‎است؟

حمیده وردک یکی از فعالان حقوق زن می‎پذیرد که شماری از نهادهای دفاع از حقوق زنان کارکرد سمبولیک داشته و تنها کار این نهادها برگزاری برنامه‎های نمایشی که هیچ تاثیری به زنده‎گی زنان خشونت دیده نداشته‎است.

حمیده وردک

وی افزود:

"در پیوند به زنان بدبختانه فرصت‎های عظیمی را از دست داده‎ایم، به این دلیل که میلیون‎ها دالر به نام زنان وارد افغانستان شد؛ اما این کمک‎ها نتوانست خشونت‎ها را کاهش دهد، علت اصلی این بوده که پروژه محدود تطبیق شده یعنی در اختیار کسانی بوده که خواستند ساحات محدود مانند کابل، هرات و مزارشریف را مورد توجه قرار دهند."

خانم وردک می‎گوید حکومت نیز پول‎های هنگفتی را که در بخش تامین حقوق بشر از جامعه جهانی بدست آورد در این راستا درست هزینه نتوانست و این پول‎ها در اختیار شماری از نهادهایی قرارداده شد که کاری از آن‎ها جز شعارهای میان تهی محسوس نبوده‎است.

اما دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور می‎گوید تامین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و کودکان از اولویت حکومت است و سال جدید خورشیدی برنامه‎های متفاوتی در این زمینه روی میز حکومت افغانستان است.

گزارش: نظیفه محبوبی