لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۸

سمر: خشونت علیه زنان در مقایسه با سال گذشته ۱۱.۷ در صد افزایش یافته‌است


گزارش سالانه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که میزان خشونت علیه زنان در سال ۱۳۹۶ خورشیدی در مقایسه با سال گذشته ۱۱.۷ در صد افزایش یافته‌است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارش سالانه‌اش، خشونت‌های فزیکی، قتل زنان، محاکمه‌های صحرایی، خشونت‌های جنسی و مشکلات اقتصادی را از جمله موارد مهم خشونت علیه زنان عنوان کرده‌است.

سیما سمر رئیس این کمیسیون روز شنبه «۲۰ حوت ۱۳۹۶» هنگام ارائه گزارش سال ۱۳۹۶ خورشیدی این کمیسیون به خبرنگاران گفت، بیشتر این خشونت‌ها از سوی مرد‌های خانواده صورت گرفته‌است.

سیما سمر
سیما سمر

او افزود:

"در ۴۳۴۰ مورد خشونت که صورت گرفته ۳۲.۷ در صد خشونت‌های فزیکی است ۵.۳ فیصد خشونت‌های جنسی است ۳۰.۳ در صد خشونت‌های لفظی و روانی است ۱۷.۳ فیصد آن خشونت‌های اقتصادی است ۱۴.۴ در صد سوء استفاده از عنعنات ناپسند جامعه است و ۹۰.۳ فیصد قضایا از طرف مرد‌های فامیل صورت می‌گیرند."

خانم سمر همچنان از افزایش محاکمه‌های صحرایی در کشور ابراز نگرانی کرده گفت، در سال جاری خورشیدی ۱۲ قضیه در این مورد ثبت شده و از آن جمله تنها عاملین قضیه چاه آب ولایت تخار بازداشت شده‌اند.

این کمیسیون می‌گوید، محاکمه‌های صحرایی از جمله تخطی‌های عمده حقوق بشری است که بیشتر از سوی طالبان و افراد مسلح غیر مسئول در نقاط نا امن و دور دست کشور انجام می‌‎شوند.

‎این در حالیست که چندی قبل یک زن در ولسوالی چاه آب ولایت تخار در یک محاکمه صحرایی به جرم داشتن روابط نامشروع از سوی شماری از مردان مورد لت‌و‌کوب قرار گرفت.

یک زن در تخار در یک محکمه صحرایی مورد لت‌و‌کوب قرار گرفت
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:05 0:00

دو سال قبل رخشانه دختری در ولایت غور به جرم فرار از منزل توسط مخالفان مسلح دولت در یک محاکمه صحرایی کشته شد و پیشتر از آن فرخنده دختری دیگری در کابل به اتهام سوختاندن یک جلد قرآن‌کریم، زیر مشت و لگد شماری از مردان جان باخت.

پیش از این وزارت امور زنان نیز گفته‌است که از آغاز سال روان خورشیدی تا کنون ۱۱۹ قضیه حاد "شدید" خشونت علیه زنان در آن وزارت ثبت شده‌است.

از سوی هم شماری از نهاد‌های دفاع از حقوق زنان می‌گویند، فرهنگ معافیت سبب شده تا خشونت علیه زنان در کشور بیشتر گردد.

حسینه صافی رئیس شبکه زنان افغان می‌گوید، نیاز است تا به‌خاطر از بین بردن خشونت‌ها علیه زنان گام‌های جدی برداشته شود.

نیاز است تا به‌خاطر از بین بردن خشونت‌ها علیه زنان گام‌های جدی برداشته شود.

او افزود:

"این قضایای است که در کمیسیون مستقل حقوق بشر ثبت شده‌اند به اقدام‌های جدی در آینده نیاز است به باور من باید به سطح ملی یک راپور بسیار مؤثق داشته باشیم بعضی ولایات است که قضایا صورت صورت گرفته مگر ثبت نشده‌است."

اما با این‌ همه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از علمای دینی، ملا امامان مساجد می‌خواهد تا به‌خاطر کاهش خشونت علیه زنان و جلوگیری از محاکمه‌های صحرایی در منابر و مساجد تبلیغ کنند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG