مقامات: حکومت برای برگزاری انتخابات آینده در زمان معین آن اراده کامل دارد

مقامات افغان می‌گویند که حکومت برای برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری در زمان معین آن اراده کامل دارد و نگرانی‌ها در این مورد بی‌جاست.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز سه شنبه «۲۹ حوت ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که زمان‌بندی برگزاری انتخابات از صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات بوده و حکومت نیز در زمینه برگزاری انتخابات متعهد به انجام مسئولیت‌هایش است.

امید میثم

او افزود:

"تعیین نمودن تاریخ برگزاری انتخابات از مسئولیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات است، اما حکومت مسئولیت‌های را که در قبال انتخابات دارد که تأمین بودجه و امنیت است ما در این دو عرصه آماده‌گی خود را داریم و موقعی را که کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات مشخص کند ما کاملاً آماده هستیم و اراده جدی سیاسی هم وجود دارد که انتخابات به موقع آن برگزار شود."

اگر انتخابات آینده ریاست جمهوری در زمان معین آن راه اندازی نشود، رئیس جمهور از طریق برگزاری لویه جرگه عنعنوی تعیین خواهد شد.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که صبغت‌الله مجددی رئیس شورای احزاب ملی و جهادی به تازه‌گی گفته است که اگر انتخابات آینده ریاست جمهوری در زمان معین آن راه اندازی نشود، رئیس جمهور از طریق برگزاری لویه جرگه عنعنوی تعیین خواهد شد.

آقای مجددی از حکومت خواسته‌است که انتخابات آینده ریاست جمهوری را به موقع آن برگزار نماید.

پیش از این شماری از احزاب و چهره‌های سیاسی از جمله شورای حراست و ثبات نیز گفته است که گزارش‌ها در باره ایجاد شورای بزرگ قیادی به‌دست آمده و تلاش می‌شود از این طریق از برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری جلوگیری صورت گیرد.

اما شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی چنین اظهارات را نادرست خوانده و گفته است که رئیس جمهور غنی یک روز بیشتر از زمانی که در قانون اساسی ذکر شده، به کارش ادامه نمی‌دهد.

از سوی هم یوسف رشید رئیس اجرائیه فیفا یا بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان می‌گوید که وارد ساختن فشارها بالا حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات برای راه اندازی به موقع انتخابات کار درست است.

یوسف رشید

اما وی می‌گوید که برخی از احزاب نسبت به انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به انتخابات آینده ریاست جمهوری بیشتر تمرکز می‌کنند.

او افزود:

"ما باید همه منحیث شهروندان و گروه‌های فعال این کشور فشارهای لازم را وارد کنیم، این‌که انتخابات به موقع آن برگزار گردد، اما متأسفانه که نزد احزاب سیاسی ما انتخابات ریاست جمهوری نسبت به انتخابات پارلمانی مقدم‌تر شمرده می‌شود که این خود یک نوع زمینه‌سازی است برای به حاشیه کشانیدن انتخابات پارلمانی و مقدم ساختن انتخابات ریاست جمهوری."

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات بنا به دلایلی در این باره از اظهار نظر خودداری کرد، اما کبیر رنجبر از کارشناسان حقوقی می‌گوید که بر اساس قانون رئیس جمهور جدید باید در اول سرطان سال پنجم به کارش آغاز کند.

کبیر رنجبر

رهبران حکومت وحدت ملی بارها تأکید کرده‌اند که به برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری در زمان معین آن متعهد هستند و در این مورد هیچ تعللی پذیرفتنی نیست.

گزارش: نسیم شفق