وزارت دفاع کشته شدن غیر نظامیان در کندز را رد می‌کند

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، محلی که در کندز از سوی نیرو های هوایی مورد هدف قرار گرفته در آن نه مسجدی بوده و نه هم برنامۀ دستار بندی حافظان قرآن کریم.

این وزارت ادعاها در باره این‌که گویا در حمله روز دو شنبه نیرو های هوایی افغان غیر نظامیان به‌خصوص کودکان کشته شده‌است را رد می‌کند.

به‌گفته این وزارت قوت‌های هوایی بر اساس اطلاعات دقیق برنامه‌ای را هدف قرار دادند که در آن اعضای برجسته گروه طالبان از ولایت‌های مختلف شمال افغانستان در ولسوالی دشت ارچی کندز، نمایش قدرت انجام می‌دادند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع روز چهار شنبه «۱۵ حمل ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، برای دقت بیشتر نیرو های هوایی پیش از انجام حمله محل تجمع طالبان را از هوا تحت نظارت داشتند.

محمد رادمنش

او افزود:

"در آن‌جا نه مسجد بوده، نه مدرسه بوده و نه هم برنامه دستار بندی. در آن‌جا یک محوطه مستطیل شکل با دیوار های یک تا یکنیم متر بوده که کسانی که می‌خواستند آن‌جا را بیبینند از طرف طالبان برای‌شان اجازه داده نمی‌شد. در آن‌جا قطعه سرخ طالبان و قوماندانان محلی‌شان آمده بودند و می‌خواستند یک رژه نظامی انجام دهند."

برای شنیدن مصاحبه مفصل با محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع در مورد حمله نیرو های هوایی افغانستان در ولسوالی دشت ارچی روی لینک زیر کلیک کنید:

Your browser doesn’t support HTML5

مصاحبه تفصیلی با محمد رادمنش

این حمله هوایی که روز دوشنبه در ولسوالی دشت ارچی صورت گرفت بر اساس ادعای برخی اعضای ولسی جرگه، باشنده‌های کندز و شماری از نهاد های مدافع حقوق بشر در آن شمار زیادی از غیر نظامیان کشته شده اند.

اما وزارت دفاع پیش از این اعلام کرده است که در این حمله ۱۸ عضو برجسته طالبان کشته و ۱۲ تن دیگر شان زخمی شده‌اند.

همچنان ریاست جمهوری افغانستان خبر داده‌است که چگونگی این حمله و ادعاهای صورت گرفته مبنی بر کشته و زخمی شدن غیر نظامیان در این حمله از سوی یک هیئت بررسی خواهد شد.

در همین حال گروه دادخواهی و حفاظت از غیر نظامیان روز چهارشنبه در یک نشست خبری ادعا کرد که بر اساس گزارش که آنان از محل گرفته اند، در این رویداد ۵۰ غیر نظامی کشته شده‌اند.

زخمی حمله هوایی کندز

قریب‌الرحمن شهاب عضو این گروه می‌گوید، نیرو های هوایی محل را هدف قرار داده‌اند که در آن حدود ۳۰۰ غیر نظامی در یک برنامه دستار بندی اشتراک کرده بودند.

او افزود:

"وزارت دفاع ملی می‌گوید که ما یک جلسه سری نظامی طالبان را در دشت ارچی هدف قرار دادیم، سؤال ما این است که این چگونه جلسه سری است که در میان ۳۰۰ نفر غیر نظامی تصمیم می‌گرفتند؟ شما در ذهن خود از خود سؤال کنید که یک تصمیم نظامی طالبان در میان ۳۰۰ نفر تصمیم گرفته می‌شود؟، گپ دوم این است که اگر شما «وزارت دفاع» می‌خواستین طالبان را هدف قرار دهید برای هدف قرار دادن جاهای دیگری را هم داشتین."

رویداد کندز خشم بسیاری از اعضای ولسی جرگه افغانستان را نیز در پی داشته است.

اعضای این جرگه در نشست عمومی روز چهار شنبه کشته شدن غیر نظامیان در این ولایت را محکوم کرده و خواهان بررسی همه‌جانبه این رویداد شدند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی گفت، هیئتی از جانب این جرگه نیز باید برای بررسی این رویداد توظیف شود.

گزارش: نصرت پارسا