شورای صلح: حضور فتوا دهنده‌گان جهاد در افغانستان در کنفرانس علمای اسلام مهم است

قرار است کنفرانس بزرگ علمای جهان اسلام در مورد افغانستان در یکی از کشورهای اسلامی برگزار شود.

شورای عالی صلح می‎گوید، اشتراک آن عده علمای پاکستانی که مسلمان‌کشی در افغانستان را جهاد می‎خوانند در این کنفرانس مهم است.

سخنگوی این شورا روز سه شنبه «۲۱ حمل ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، بحث‎ها در باره برگزاری یک کنفرانس بزرگ علمای جهان اسلام در باره افغانستان جریان دارند.

سید احسان طاهری

سید احسان طاهری گفت:

"بعضی علمای کرام پاکستان متأسفانه جنگ افغانستان را شرعی می‎دانند و مسلمان‌کشی را جهاد می‎دانند، باید با علمای جهان اسلام و به‌خصوص علمای افغانستان بنیشنند و گپ بزنند تا این‎که بفهمند که دین مقدس اسلام دین کشتن نیست، دین مذاکره و صلح است و جنگ را بین هر کس که باشد مردود می‎شمارد."

این در حالیست که به‌گفته شورای عالی صلح افغانستان برای برگزاری کنفرانس علمای جهان اسلام در یکی از کشورهای اسلامی به‌خصوص افغانستان یا عربستان سعودی قدم‎های برداشته شده‎است.

این شورا می‎گوید، با سازمان همکاری کشورهای اسلامی و برخی علمای دیگر جهان به‌شمول علمای دیوبند هندوستان، اندونیزیا و قطر در این باره صحبت‎های مطرح شده‎اند.

به‌گفته سخنگوی این شورا، در این کنفرانس جنگ افغانستان از دیدگاه اسلام مورد بحث علمای سرتاسر جهان قرار خواهد گرفت.

طاهری ابراز امیدواری می‎کند که کنفرانس یاد شده در آینده نزدیک برگزار شود.

از سوی هم قرار بود در ماه گذشته میلادی کنفرانس علمای اندونیزیا، پاکستان و افغانستان در شهر جاکارتا پایتخت اندونیزیا برگزار شود که بنا بر عدم اشتراک علمای پاکستان تا حال برگزار نشده‎است.

اما شورای عالی صلح می‎گوید، انتظار می‎رود در آینده نزدیک علمای پاکستان برای اشتراک در این کنفرانس آماده شوند و این کنفرانس برگزار خواهد شد.

دولت افغانستان اخیراً به‌خصوص پس از اعلام طرح پیشنهادی صلح به گروه طالبان تلاش می‎کند تا از هر راه ممکن این گروه را متقاعد سازد تا به گفتگوهای صلح حاضر شوند.

اعظم: نشست علما باید راجع به ختم جنگ باشد.

در همین حال فاروق اعظم یکی از کارشناسان سیاسی می‎گوید، کنفرانس علمای جهان اسلام باید در مورد ختم جنگ در افغانستان فیصله کند.

او افزود:

"من می‎گویم که نشست علما باید راجع به ختم جنگ باشد و بگوید که جنگ پایان یابد و طرف‎های جنگ نزاع را ختم کنند."

به‌گفته وی، در صورت که علمای پاکستانی در کنفرانس علمای جهان اسلام شرکت کنند، اگر فتواهای‌شان در باره جنگ افغانستان جنبه سیاسی داشته باشد، ممکن از آن بگذرند.

شورای عالی صلح نیز می‎گوید، انتظار می‎رود در نشستی که قرار است برگزار شود، علمای جهان اسلام در باره مردود بودن جنگ افغانستان، فتوا صادر کنند.

گزارش: نصرت پارسا