حنیف اتمر خواهان تأسیس لوای کوهی در سرحد میان افغانستان و چین شد

مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید، افغانستان بخاطر جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی به تأسیس یک لوای کوهی در مناطق کوهستانی سرحد میان افغانستان و چین نیاز دارد.

محمد حنیف اتمر این را در ملاقات با مقام‌های نظامی چین گفت.

آقای اتمر در توییترش دیشب نوشت که در تجهیز و حمایت از لوای کوهی افغانستان خواهان همکاری چین شده‌است.

سفر سه روزه مشاور امنیت ملی افغانستان به چین، امروز شنبه خاتمه می‌یابد.

محمد حنیف اتمر در دیدارش با مقام‌های سیاسی و نظامی چین هم‌چنان خواهان افزایش نقش کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در مبارزه با تروریزم شده‌است.

قادر شاه

قادرشاه سخنگوی شورای امنیت ملی دیشب به رادیو آزادی گفت:

" مشاور امنیت ملی در جریان سفرش به چین و ملاقات با رهبری سیاسی چین تقاضا کرد تا کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای نقش شانرا در مبارزه علیه تروریزم افزایش دهند تا نیروهای افغان بتوانند در مبارزه با این پدیده موفق‌تر باشند."

پاکستان، چین، روسیه، قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان، ازبکستان و هندوستان اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای اند.

به گفته قادر شاه، گفتگوها میان مشاور امنیت ملی افغانستان با مقام‌های بلند رتبه سیاسی و نظامی چین روی روند صلح افغانستان، مبارزه با تروریزم و هم‌چنان بهبود روابط اقتصادی میان کابل و پیکنگ متمرکز بود.

سخنگوی مشاور امنیت ملی افغانستان در ادامه گفت که مقام‌های چین روی افزایش نقش کشور شان در مبارزه با تروریزم و همکاری‌های منطقوی تعهد سپردند.

وانگ چی شان

حنیف اتمر چهارشنبه گذشته به دعوت وانگ چی شان معاون رئیس جمهور چین به پیکنگ سفر کرد و در آنجا با لوی درستیز، مشاور امنیت ملی، وزیر خارجه و دیگر مقام‌های چینایی دیدار و گفتگو نمود.

به گفته سخنگوی شورای امنیت ملی، محمد حنیف اتمر هم‌چنان از مقام‌های چین خواست تا بخاطر همکاری عملی پاکستان در روند صلح افغانستان از نفوذش بالای اسلام آباد استفاده کند.

چین یکی از متحدین نزدیک پاکستان است و همین نزدیکی اسلام آباد و پیکنگ مقام‌های افغان را بدین باور ساخته که چین می‌تواند از نفوذ اش بر پاکستان استفاده کرده و اسلام آباد را برای همکاری عملی و صادقانه در روند صلح افغانستان تشویق کند.

روابط میان کابل و اسلام آباد که قبلاً نیز چندان خوب نبود اخیراً پس از درگیری میان نیروهای سرحدی دو کشور به تیره‌گی گرائید.

در جریان هفته گذشته مناطق دند پتان پکتیا و جاجی میدان خوست شاهد درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای سرحدی افغانستان و پاکستان بودند.

این درگیری زمانی آغاز شد که به گفته مقام‌های افغان، نیروهای پاکستان تلاش کردند تا تأسیسات نظامی را در قلمرو افغانستان ایجاد کنند.

مقام‌های پاکستانی ادعا کرده‌اند که موضوع اعمار تأسیسات و حصار کشی را با هماهنگی همه جوانب به شمول افغانستان و امریکا انجام می‌دهند، اما محمد یعقوب احمدزی معین وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان این ادعای پاکستان را بکلی رد کرده به رادیو آزادی گفت:

"برخی‌ها می‌خواهند که اذهان مردم را مخشوش بسازند، هیچ‌گونه تفاهمی با پاکستان در مورد اعمار حصار از سوی آن کشور صورت نگرفته و نخواهد گرفت."

به گفته آقای احمدزی، اقدام اخیر پاکستان برای اعمار حصار امنیتی در امتداد خط دیورند تلاش برای رسمیت دادن به این خط است که با مقاومت شدید اقوام و قبایل دو طرف این خط روبه‌رو شده‌است.