لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

نیروهای پاکستانی از برخی مناطق دند پتان پکتیا خارج شدند


نیروهای پاکستانی از برخی مناطق در ولسوالی دند پتان ولایت پکتیا خارج شدند.

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، قبلاً در این مناطق یعنی توپ سر و انځر کندو نیروهای پاکستانی تأسیسات نظامی را اعمار کرده بودند.

جنرال محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت می‎گوید:

"ما توانسته‎ایم که در آن‎جا چهار بیز سرحدی را ایجاد کنیم، در عین زمان پوسته‎های خیزش‎های مردمی هم در آن‎جا ایجاد شده و هزاران نفر از مردم آن منطقه نیروهای اردوی ملی را شادباش گفتند و حلقه‎های گل را به گردن افراد و سربازانی آویختند که در آن‎جا به بسیار قهرمانی از جغرافیای وطن دفاع کرده بودند."

محمد رادمنش
محمد رادمنش

روز یکشنبه در ولسوالی جاجی میدان در ولایت خوست بین نیروهای افغان و پاکستانی درگیری صورت گرفت.

بعد از این رویداد نیروهای افغان به حالت احضارات درجه یک قرار گرفتند.

روز گذشته برای حل مشکلات در ولسوالی دند پتان، مسئولان امنیتی افغان و پاکستان با هم گفتگو کردند.

جنرال محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با اشاره به این گفتگوها به رادیو آزادی گفت:

"روی مسایلی که قبلاً تخطی‎ها انجام شده بود و یک سلسله مناطقی که آن‎ها مخالف عرف‎های دیپلوماتیک در نوار خط سرحدی دیورند در مناطق توپ سر و انځر کندو را به دست داشتند، پاکستانی‎ها این مناطق را رها کردند و پس به محلی رفتند که مسایل باید قبلاً به شکل دیپلوماتیک آن مراعات می‎شد."

بر اساس برخی گزارش‎ها جانب افغانستان و پاکستان به گفتگوها در مورد مشکلات موجود در امتداد خط دیورند ادامه خواهند داد، اما تاریخ آن تعیین نشده‎است.

خوست
خوست

این در حالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیروز در جریان ملاقات با توماس دریو کمیشنر عالی بریتانیا برای پاکستان در ارگ ریاست جمهوری در کابل گفت، جانب افغانستان آماده شده‎است تا همه مسایل را از طریق گفتگوها در سطح حکومت‎ها با پاکستان حل کنند.

کمیشنر عالی بریتانیا برای پاکستان از آغاز گفتگوها در سطح حکومت‎ها بین کابل و اسلام‌آباد استقبال نموده، تعهد کرد که لندن برای هر نوع کمک در این زمینه آماده‎است.

حدود دو هفته قبل شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان به دعوت رئیس جمهور افغانستان به کابل سفر کرد و این حرکت نخستین مرحله گفتگوها در سطح دولت‎ها محسوب می‎شود.

XS
SM
MD
LG