کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه: در جلوگیری حمله اخیر خونین کابل غفلت شده‌است

کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‌گوید، نیرو‌های امنیتی برای جلوگیری از حادثه در مرکز توزیع تذکره در غرب کابل غفلت کرده‌اند.

در حالی‌که به‌گفته وزارت داخله تدابیر امنیتی برای مراکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان اتخاذ شده، اما حمله انتحاری بالای یک مرکز توزیع تذکره در غرب کابل این تدابیر را تحت پرسش قرار داده‌است.

اقبال صافی رئیس کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‌گوید، اگر تدابیر امنیتی جدی اتخاذ می‌شد و ضعف موجود نمی‌بود، پس حمله صورت نمی‌گرفت.

وی گفت:

"این‌که نیرو‌های امنیتی و کشفی نتوانستند از حمله روز یک‌شنبه جلوگیری کنند، تأسف‌بار است، ما جدا از نهاد‌های امنیتی می‌خواهیم به‌خاطر تأمین امنیت مراکز رأی‌دهنده‌گان و شهروندان کوشش کنند و حادثۀ دیروز قابل قبول نیست و اگر تدابیر جدی نگیرند، پروسه انتخابات زیر سؤال می‌رود."

این در حالیست که روز یک‌شنبه یک حمله انتحاری در مقابل یک محل توزیع تذکره در مکتب آصف مایل در مربوطات حوزه ششم امنیتی در غرب شهر کابل صورت گرفت.

به‌گفته وزارت صحت عامه در این حمله به‌شمول زنان و کودکان، ۶۲ تن کشته و ۱۱۹ تن دیگر زخمی شدند.

مسئولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفته‌است.

نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله به رادیو آزادی گفته‌است که این حمله انتحاری توسط شخصی که مواد انفجاری را به تن خود بسته بود و خود را در جمع مراجعه کننده‌گان اخذ تذکره جا زده بود، صورت گرفته‌است.

یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان، سرمنشی پیمان ناتو، سفارت امریکا در کابل، ارگ ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه این حمله را با الفاظ شدید تقبیح کردند.

پس از آنکه روند ثبت نام رأی‌دهنده‌گان آغاز شد، برخی شهروندان کشور به‌خاطر نصب کاغذ تخنیکی بر پُشت تذکره ابراز نگرانی کرده بودند، اما حالا که حملات خونین حتی در پایتخت این روند را هدف قرار داده، نگرانی مردم را بیشتر از پیش برانگیخته است.

گفتنی است که پیش از این بالای مراکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در ولایت‌های غور، بادغیس و ننگرهار نیز حمله صورت گرفته که تلفات هم در پی داشته‌است.

در همین حال، وزارت داخله افغانستان می‌گوید که تحقیقات در پیوند به چگونگی این حمله آغاز شده‌است.

نجیب دانش

این‌که ضعف در کجا بوده، غفلت صورت گرفته و چرا از این حمله جلوگیری نشده‌است؟ نجیب دانش سخنگوی این وزارت چنین می‌گوید:

"هنوز پیش از وقت است که در این باره صحبت کنیم، تحقیقات ما که نهایی شد و جزئیات بیشتر حاصل کردیم با شما شریک می‌کنیم."

در همین حال شماری از کارشناسان امنیتی از جمله میرزا محمد یارمند تأکید دارد که اکثراً ریشه‌های حملات به پاکستان بر می‌گردد، از همین رو تحقیقات نهایی و اقدام در این زمینه صورت گرفته نمی‌تواند.

وی از حکومت می‌خواهد ضمن این‌که از دست داشتن پاکستان در چنین حملات به سازمان ملل و جامعه جهانی شکایت کند، تدابیر امنیتی مرزی را با تکنالوژی و سیستم مدرن روی دست گیرد تا بیشتر بتوانند بالای ساحات مرزی کنترول داشته باشند.

گزارش: نورالله شایان