مقامات: خشک‌سالی در افغانستان میلیون‌ها مواشی را با خطر مرگ روبه‌رو کرده‌است

وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید، خشک‌سالی تا اندازۀ زیاد در بخش مالداری تأثیر منفی کرده و به ارزش میلیون‌ها دالر، مواشی را با خطر مرگ روبه‌رو کرده‌است.

اکبر رستمی سخنگوی این وزارت که روز سه شنبه «۰۴ ثور ۱۳۹۷» در یک نشست خبری صحبت می‌کرد گفت، خشک‌سالی بیشتر در ولایات مالداران را متضرر کرده که در درجه‌های مختلف به کمک نیاز است.

آقای رستمی افزود:

"افغانستان در کنار این که یک کشور زراعتی است، مالداری نیز در آن بیشتر است. ما در تمام کشور به ارزش ۶،۳ میلیون دالر بیشتر مواشی داریم، برای جلوگیری از تلفات این مواشی باید تدابیر لازم گرفته شود."

اکبر رسمتی

آقای رستمی می‌گوید، وزارت زراعت و مالداری برای کمک به متضررین خشک‌سالی و همچنان مالداران به ارزش ۱۰۰ میلیون دالر یک پلان دو ماهه را تهیه کرده‌است.

وزارت زراعت و مالداری برای کمک به متضررین خشک‌سالی و همچنان مالداران به ارزش ۱۰۰ میلیون دالر یک پلان دو ماهه را تهیه کرده‌است.

اما به‌گفته وی، این وزارت در حال حاضر نزدیک به ۱۰ میلیون در اختیار دارد و برای کمک ۹۰ میلیون دالر دیگر حکومت افغانستان و نهاد‌های خارجی وعده همکاری کرده‌اند.

به‌گفته مسئولان وزارت زراعت، از نظر زیان‌ها ولایت‌ها به سه کتگوری تقسیم‌بندی شده اند که بر اساس ضرورت برای مالداران حدود ۱۸۷ هزار ۵۷۷ متریک تن مواد خوراکی متراکم حیوانی توزیع خواهد شد.

وزارت زراعت همچنان می‌افزاید، این وزارت از طریق دفاتر محلی خود روند تولید و توزیع هشت هزار متریک تن مواد خوراکی حیوانی را به ولایت‌های متضرر آغاز کرده‌است.

این در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها، به دلیل کمبود آب و خشک‌سالی زنده‌گی نزدیک به یک میلیون افغان با خطر روبه‌رو است.

در همین حال صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل‌متحد «یونیسف» گزارش داده است که نزدیک به ۵۰۰ هزار کودک زیر تهدید خشک‌سالی قرار دارند.

در همین حال برخی متخصصین امور زراعت، خشکسالی را یک مشکل جدی خوانده و در این بخش از حکومت می‌خواهند تا یک سلسله اقدامات جدی و بنیادی را روی دست بگیرد.

غلام رسول صمدی یکی از این متخصصین روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت:

"واقعاً با این خطر روبه‌رو هستیم، این وظیفه مشترک حکومت و وزرات زراعت است که برای مبارزه با این وضعیت آماده‌گی داشته باشد، در این بخش نیاز به سیلو‌ها و ذخیره مواد خوراکی حیوانی است. اگر برای مبارزه با خشک‌سالی میکانیزم و پلان وجود نداشته باشد، خشک‌سالی خطرناکتر از جنگ است."

آقای صمدی می‌گوید، این که خشک‌سالی در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ است، وظیفه حکومت است تا برای جلوگیری این مشکل، راه حل‌های بنیادی را جستجو کند.

گزارش : نصرت پارسا