انتقاد مشرانو جرگه بالای ادعای حکومت در مورد سرکوب داعش!

مشرانو جرگه افغانستان از افزایش فعالیت داعش در کشور نگران است.

فعالیت‌های اخیر گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در ننگرهار و شماری از ولایات دیگر نگرانی مشرانو جرگه را برانگیخته است.

بحث آزاد جلسه عمومی روز سه شنبه «۰۴ ثور ۱۳۹۷» مشرانو جرگه بیشتر روی رویداد‌های اخیر مرگبار که از سوی داعش انجام شده، اختصاص داشت.

محمد علم ایزدیار معاون اول این جرگه گفت، داعش در حالی فعالیت‌اش را افزایش داده‌است که حکومت همواره از سرکوب شدن این گروه در شرق کشور اطمینان داده‌است.

محمد علم ایزدیار

او افزود:

"حکومت پیش از این اطمینان داده که دامنۀ فعالیت داعش در شرق کشور برچیده شده‌است، اما حالا دیده می‌شود و پرسش‌های موجود است که داعش از یک‌جا به جای دیگر منتقل می‌شود."

این نگرانی‌ در حالی مطرح می‌شود که داعش دو روز پیش در ولسوالی چپرهار ننگرهار سه برادر را که داکتر بودند، از خانه بیرون کرده و به قتل رسانده‌است.

همچنان گروه داعش مسئولیت حملۀ مرگبار بالای یک محل توزیع تذکره در مکتب آصف مایل در مربوطات حوزه ششم امنیتی شهر کابل را به عهده گرفت که به‌گفته مقام‌ها در این حمله به‌شمول زنان و کودکان ۶۹ تن کشته و ۱۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

Your browser doesn’t support HTML5

د کابل نننۍ چاونې ۳۱ کسان وژل

داعش یا گروه موسوم به دولت اسلامی پیش از این نیز مسئولیت برخی حملات مرگبار در کشور را به عهده گرفته است.

در همین حال فضل‌الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه در جلسه عمومی روز سه شنبه به کمیسیون دفاعی این جرگه وظیفه سپرد تا به ننگرهار برود و در مورد رویداد اخیر تحقیق کنند.

فضل الهادی مسلمیار

​او افزود:

"گروه داعش بار دیگر ثابت کرد که آن‌ها قاتلان مردم افغانستان هستند، خواست ما از کمیسیون دفاعی جرگه اینست که به ننگرهار بروند و در مورد رویداد اخیر تحقیق کنند تا معلوم شود که مشکل در کجا بوده‌است."

تلاش کردیم تا نظر وزارت دفاع افغانستان را نیز داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

پیش ازین مسئولان این وزارت گفته‌اند که عملیات گسترده بر ضد گروه داعش جریان دارد و به‌گفته این مسئولان شمار داعشیان در حال کم شدن است.

رئیس جمهور غنی هم گفته‌است که عملیات بر ضد داعش در ننگرهار و کنر جریان دارد و به‌گفته وی حدود یک هزار داعشی در افغانستان کشته شده و حدود ۲ هزار داعشی دیگر در کشور هنوز هم موجود است.

گزارش: نورالله شایان