لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۲

کمیسیون انتخابات: حمله بر مراکز ثبت نام روی اشتراک مردم تأثیر نگذاشته است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که حمله بر مراکز توزیع تذکره و مراکز ثبت نام رأی دهنده‌گان در برخی ولایت، روی اشتراک مردم در این روند تاثیر نگذاشته است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید در ۱۰ روز گذشته ۳۷۰ هزار و ۵۶۸ تن که ۲۷۷ هزار و ۱۴ تن آن مرد و ۸۷ هزار زنان، ۶۳۵۱ تن کوچی‌ها و سه تن هم از اهل هنود اند تا کنون ثبت نام کرده‌‌اند.

سید حفیظ‌الله هاشمی یک عضو این کمیسیون روز سه شنبه «۰۴ ثور ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که اشتراک مردم در روند ثبت نام برای رأی دهی بیشتر شده‌است.

سید حفیظ الله هاشمی
سید حفیظ الله هاشمی

او افزود:

"با وجود این که در مراکز ثبت نام رأی دهنده‌گان در ولایت‌های غور، بادغیس، بغلان و ننگرهار حمله شد، فکر می‌شد که این روند متأثر خواهد شد، اما خوشبختانه مردم نترسید و اکنون هم مردم به گونۀ منظم به مراکز ثبت نام می‌روند و این روند بهتر تسریع یافته‌است."

مشرانو جرگۀ افغانستان روز سه شنبه مسئولین کمیسیون مستقل انتخابات را به هدف پاسخگویی در مورد آماده‌گی‌ها و پیشرفت‌های انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها به نشست عمومی این جرگه فراخوانده بود.

رفیع‌الله بیدار کمیشنر این کمیسیون در این نشست از آماده‌گی‌های کامل برای انتخابات اطمینان داده گفت که روند ثبت نام نیز تسریع شده‌است.

کمیشنر این کمیسیون از آماده‌گی‌های کامل برای انتخابات اطمینان داده گفت که روند ثبت نام نیز تسریع شده‌است.

روند ثبت نام رأی دهنده‌گان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به تاریخ ۲۵ حمل در تمامی شهرهای افغانستان آغاز شد و قرار است تا یک ماه ادامه یابد.

این در حالیست که ساعت ۱۰ صبح یک‌شنبه یک حمله انتحاری توسط یک انتحار کننده در مرکز توزیع تذکره واقع منطقه قلعه ناظر ناحیه ششم کابل رخ داد که در آن ۶۹ تن کشته و نزدیک به ۱۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

مسئولیت این حمله را گروه مسلح داعش به عهده گرفته‌است.

در عین حال در ولایت‌های غور، بادغیس، بغلان و ننگرهار نیز بر مراکز ثبت نام رأی دهنده‌گان حمله شده که کشته و زخمی نیز داشته است.

اما با این همه مشکلات دیگری که مردم از آن نگرانی دارند، موضوع نصب استیکر یا برچسپ روی تذکره‌های‌ شان است.

وحیدالله و گل رحیم دو تن در مورد می‌گویند:

"تذکره‌های که مهر زده می‌شوند، در این مورد اگر تجدید نظر شود که مردم از این مشکل خلاص شوند، من یقین دارم که مردم همه علاقه‌مند اند که ثبت نام کنند."

"من اصلاً از ولایت هلمند ولسوالی موسی قلعه هستم، تا کنون طالبان از کسی درخواست تذکره نکرده بود، اما حالا می‌خواهند تذکره هر کس را بیبینند و این مشکل است که مردم به آن مواجه اند و باید برایش راه حل پیدا شود."

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که این نگرانی‌ها با آنان در میان گذاشته شده و این کمیسیون به یک کمیته تخنیکی وظیفه سپرده تا برای آن راه حل مناسب دریافت کند.

قرار است انتخایات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها به تاریخ ۲۸ میزان سال روان خورشیدی برگزار گردد.

وزارت داخلۀ افغانستان نیز اطمینان می‌دهد که برای تأمین امنیت مراکز ثبت نام رأی دهی و روز انتخابات تدابیر جدی را اتخاذ کرده‌است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG