وزارت دفاع: اعلام آغاز عملیات بهاری طالبان جنبۀ تبلیغاتی دارد

هم‌زمان با اعلام آغاز عملیات بهاری از سوی طالبان، وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که این اقدام طالبان جنبه تبلیغاتی دارد.

وزارت دفاع افغانستان اعلام آغاز عملیات بهاری از سوی طالبان را بخشی از تبلیغات این گروه می‌داند و می‌گوید که طالبان توانایی‌شان را از دست داده‌اند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه «۰۵ ثور ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، اعلام آغاز عملیات الخندق هیچ دستاوردی برای طالبان مسلح نخواهد داشت.

آقای رادمنش می‌گوید که نیرو های امنیتی و دفاعی افغان با تمام توان علیه مخالفان مسلح دولت ایستاده‌گی می‌کنند.

محمد رادمنش

او افزود:

"نیرو های دفاعی افغانستان در برابر همه آنچه که مخالفین یا گروه دهشت افگن می‌خواهند توسعه بدهند و بالای آن نام می‌گذارند با تمام جدیت و با آمده‌گی تمام از ظرفیت‌های خود علیه‌شان استفاده می‌کنند. عملیات الخندق صرف یک کلمه تبلیغاتی است که آنان اعلام کرده اند، می‌خواهند شکست‌های را که خورده اند، تداعی بکنند."

طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که از روز چهارشنبه عملیات بهاری موسوم به الخندق را در افغانستان راه اندازی کرده‌اند.

در اعلامیه این گروه آمده‌است که در جریان این عملیات بیشتر تمرکز به هدف قرار دادن نیرو های امریکایی و افغان خواهد بود.

طالبان در سال‌های گذشته نیز عملیات‌های بهاری را راه اندازی کرده بودند، سال گذشته عملیات این گروه منصوری و سال قبل آن عمری نامیده شده بود.

در این حال محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه می‌گوید، کسانی‌که به جای صلح راه جنگ را در پیش گرفته‌اند باید با واکنش تند نیرو های امنیتی افغان روبه‌رو شوند.

محمد آصف صدیقی

او افزود:

"کسانی‌که می‌جنگند و از صلح استقبال نمی‌کنند، حکومت باید در برابر شان موقف جدی داشته باشد و جنگ را علیه آنان با شیوه‌های مختلف شدت ببخشد تا نتوانند سر بالا کنند. در حقیقت اکثر آنان اراده صلح ندارند خواست ما از مسئولان امنیتی این است که حالت تعرضی را اختیار کنند."

وزارت دفاع افغانستان نیز در آغاز سال جاری خورشیدی عملیات موسوم به نصرت را در سراسر این کشور راه اندازی کرد و گفته‌است که در جریان این عملیات صدها مخالف مسلح کشته و زخمی شده و برخی مناطق از حضور آنان پاکسازی گردیده‌است.

محمدا گل مجاهد از کارشناسان امنیتی افغان آغاز عملیات الخندق طالبان را نگران کننده می‌داند و می‌گوید که نیرو های امنیتی افغان باید عملکرد دقیق و به موقع علیه مخالفان مسلح دولت داشته باشند.

گزارش: نسیم شفق