سازمان عفو بین‌الملل: حملات خونین روز دوشنبۀ کابل جنایت جنگی است

۲۹ تن به شمول ۹ خبرنگار که ۳ تن‌شان کارمند و همکار رادیو آزادی بودند، در حمله دوشنبه جان دادند.

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی، سازمان عفو بین‌الملل حملات پیهم دیروز در کابل را نکوهش کرده و آنرا جنایت جنگی دانسته‌است.

عمر واریاچ معاون این سازمان در بخش آسیا در گفتگو با رادیو آزادی، حمله به خصوص بر جان خبرنگاران را یک فاجعه دانست و آنرا بی‌پیشینه عنوان کرد.

وی گفت:

"در یک دهه گذشته، همه ساله ده هزار تن کشته و یا زخمی شده‌اند. از این میان، گروه‌های مسلح به صورت عمدی غیر نظامیان را هدف می‌گیرند. کشتن مردم به شکل عمدی جنایت جنگی است. ما می‌بینم که جنگجویان داعش مسئولیت حملات را پذیرفته و ما باور داریم که آن‌ها یک جنایت جنگی را مرتکب شده‌اند."

دوشنبه خونین در کابل، روز مرگباری برای خبرنگاران بود.

دو خبرنگار و یک همکار رادیو آزادی که در حملات انتحاری روز دوشنبه در کابل جان باختند

در میان ۲۹ قربانی، ۲ خبرنگار و یک همکار رادیو آزادی شامل بودند.

صدیق الله توحیدی رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران از حکومت انتقاد کرد که در حفاظت از خبرنگاران ناکام مانده‌است.

وی شام دیروز به رادیو ازادی گفت، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته‌اند تا در کنار حکومت افغانستان، تحقیق همه جانبه در مورد حملات دیروز در کابل انجام دهد و گروه‌های تروریستی و حامیان و سازمان‌های طرفدار شانرا تحت فشار قرار دهد تا این‌گونه رویدادها تکرار نشود.

آقای توحیدی افزود، در مورد این گونه جرایم جنگی از محکمه جرایم بین‌المللی در هاگ خواسته‌اند تا حمله دیروز کابل را در فهرست جرایم جنگی ضد بشریت ثبت کند.

صدیق الله توحیدی

وی گفت:

"از محکمه کیفری بین‌المللی تقاضا کردیم که ما شکایت نامۀ خواهیم فرستاد و این حمله را به عنوان جنایت علیه بشریت و به عنوان جرایم جنگی مورد بررسی جدی قرار دهد."

در کنار قربانیان رویداد دیروز در شش درک کابل، ۴۹ تن دیگر هم زخمی شدند که وضعیت شماری از آن‌ها وخیم دانسته شده‌است.

سازمان عفو بین‌الملل این حملات را نشان دهنده وضعیت خطرناک پایتخت افغانستان عنوان می‌کند و می‌گوید نه تنها در کابل بلکه چنین رویدادها در تمامی کشور تکرار می‌شوند.

عمر واریاچ معاون بخش آسیا در این سازمان می‌گوید، کشورهای اروپایی باید وضعیت نا امن افغانستان را درک کنند و از اخراج اجباری افغان‌ها دست بردارند.

یک‌شنبه گذشته هم کابل شاهد یک انفجار مرگبار بود که در نتیجه بیش از ۶۰ تن جان دادند و ۱۲۰ تن دیگر زخم برداشتند.

مسئولیت این رویداد را که قربانیان و زخمی‌هایش اکثراً غیر نظامیان بودند، نیز گروه داعش پذیرفته بود.

گزارش: جاوید نعیمی