لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۸

پهلوانی‌که در انتقال زخمی‌ها کمک می‌کرد خودش شکار انتحاری شد


  • نیویارک تایمز

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز باز هم به حمله روز یک‎شنبه در کابل توجه کرده و مشخصاً داستان یک پهلوان را به تصویر کشیده‎است.

به نوشته روزنامه "وکیل حسین الله داد" یک پهلوان سابق که مدال هم گرفته بود، همیشه یکی از کسانی به شمار می‎رفت که در حملات انتحاری با شتاب خودش را به محل رویداد می‎رساند و با نیروی بدنی‎اش، تلاش می‎کرد زخمی‌ها را روی شانه‌هایش انتقال دهد.

نیویارک تایمز نوشته است، در حمله روز یک‌شنبه به الله داد نیاز زیادی بود، اما وی کمک کرده نتوانست، زیرا خودش در این رویداد جان داده بود.

او در میان ۶۳ قربانی بود که هدف حمله گروه داعش قرار گرفتند.

روزنامه در تصویر نخست، پهلوان الله داد را نشان می‎دهد که در ماه جون پارسال شماری را خودش نجات داد.

در تصویر بعدی، جسد وی دیده می‎شود که پیش از مراسم به خاک سپاری‌اش گرفته شده‎است.

وکیل حسین الله داد ۳۳ ساله بود و از او چهار فرزند، دو دختر و دو پسر به‎جا مانده‎است.

روزنامه نیویارک تایمز می‌نویسد، گروه داعش با داشتن جای پای خیلی کوچک در شرق افغانستان، حملات خونین را انجام داده‌است.

به استدلال روزنامه، هنگامی که زنده‌گی و مرگ در کابل به یک بازی مبدل شده، وضعیت بیشتر برای شیعیان هم مانند پهلوان الله داد بدتر شده‌است.

  • یونیسف

صندوق وجهی اطفال سازمان ملل‌متحد یا یونیسف در یک اعلامیۀ تازه نوشته که ۵۰۰ هزار کودک در افغانستان به‌خاطر خشکسالی متأثر شده‌اند.

به گزارش این نهاد، زمستان خشک، ۲۲ ولایت افغانستان را با تهدید روبه‎رو کرده و زنده‎گی یک میلیون شهروند را به خطر انداخته‎است.

به تخمین یونیسف، تا چند ماه آینده شاید دو میلیون تن دیگر از خشکسالی در افغانستان متأثر شوند.

صندوق وجهی اطفال سازمان ملل‌متحد کمبود مواد غذایی و کاهش آب صحی را در ۱۰ ولایت تهدید کننده خوانده‌است.

بر اساس گزارش‌ها، منابع آبی در چندین ولایت، از ۲۰ تا ۳۰ درصد خشکیده‎اند.

عادل خودر نماینده یونیسف برای افغانستان گفته‌است، کودکان این‌کشور با چالش‌های خیلی بزرگ روبه‌رو بودند و حالا باید با یک تهدید نو، یعنی خشکسالی دست و پنجه نرم کنند.

در ادامۀ بیانیه صندوق وجهی اطفال سازمان ملل‌متحد آمده که ولایت‌های بادغیس، بامیان، دایکندی، غور، هلمند، کندهار، جوزجان، ننگرهار، نیمروز، نورستان، تخار و ارزگان با بیشترین تهدید خشکسالی و کمبود آب صحی روبه‌رو اند.

یونیسف خواسته تا ۱۰ میلیون دالر اضافی با کودکان نیازمند و خانواده‌های‌شان در افغانستان کمک شود تا آن‌ها به آب، غذا و خدمات صحی دست یابند.

این اداره از تمامی جوانب دخیل در جنگ افغانستان خواسته تا زمینه دسترسی به مناطق و خانواده‌های آسیب دیده را فراهم کنند و در نتیجه کارمندان صحی بتوانند تهدید‌ها بر زنده‌گی این افراد به‌شمول کودکان را دور کنند.

XS
SM
MD
LG