دانشیار: ارتباط میان تروریزم و قاچاقبران مبارزه با مواد مخدر را مشکل ساخته‌است

وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌گوید، ارتباط میان تروریزم و قاچاقبران مواد مخدر مبارزه با این پدیده را دشوار تر ساخته‌است.

مقامات این وزارت موجودیت راه‌های آسان ترانزیت مواد مخدر افغانستان از طریق کشورهای همسایه به بازارهای جهان را عامل عمده دوام کشت کوکنار و افزایش تعداد قاچاقبران مواد مخدر در افغانستان می‌داند.

حنیف دانشیار سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان به روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت، با توجه به گسترده‌گی مسئله کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان، دست آورد نیروهای افغان در بخش دستگیری قاچاقبران مواد مخدر در سطح منطقه بی‌نظیر است.

اما به گفته آقای دانشیار، تروریستان، مافیای جهانی مواد مخدر و جنگجویان مسلح داخلی در سال‌های اخیر با هم ارتباط بر قرار کرده‌اند و با گسترش نا امنی زمینه افزایش تعداد قاچاقبران و کار و بار آزاد آنانرا فراهم کرده‌اند.

وی گفت:

"دو عامل عمده‌است، یکی این‌که مواد مخدر افغانستان به عامل اقتصاد جرمی جهان مبدل شده‌است. از کشورهای ترانزیتی تا کشورهای که تقاضای مواد مخدر در آن وجود دارد، تجارت فوق‌العاده که مافیایی جهانی در آن منافع زیاد را به دست می‌آورند خیلی مهم است. بُعد دوم این‌که مواد مخدر منبع بزرگ تمویل تروریزم در افغانستان است. تروریستان و قاچاقبران مواد مخدر با هم ارتباط دارند و کسانی‌که در صفوف مخالفین مسلح دولت استند هم زمان با جنگ در برابر حکومت، قاچاقبر نیز استند."

آقای دانشیار می‌گوید که با توجه به میزان کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان، تقاضای داخلی برای آن کمتر است، اما بیشترین مواد مخدر افغانستان توسط مافیای جهانی به بازارهای جهان انتقال داده می‌شود، از همین رو با وجود دستگیری ده‌ها قاچاقبر در یک ماه، کاهش چشم‌گیری در سطح قاچاق مواد مخدر به وجود نمی‌آید.

این در حال است که پیش از این وزارت امور داخله افغانستان گفته‌است که در سال ۱۳۹۶ با انجام یک هزار عملیات ضد قاچاقبران و مواد مخدر، ۷۴۱ قاچاقبر مواد مخدر دستگیر شده‌اند که در میان آنان ۹ قاچاقبر بزرگ نیز شامل اند که در لیست سیاه ملل متحد شامل بودند.

شهزاده شاهد عضو ولسی جرگه در کنار تأکید بر تقویت تعهد نیروهای افغان در مبارزه علیه مواد مخدر، مردم عام به ویژه دهاقین را نیز مقصر می‌داند و می‌گوید که با وجود دانستن احکام صریح اسلامی در رابطه به حرمت مواد مخدر، هنوز نیز آنان به کشت کوکنار ادامه می‌دهند.

شهزاده شاهد عضو ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:

"علت اساسی این است که در این مورد اراده قوی وجود ندارد. از سوی دیگر مردم عام نیز در این بخش زیاد مقصر استند. زیرا بار بار از طریق علما ارشادات و فتواها در مورد حرام بودن کشت، تولید، قاچاق و استعمال مواد مخدر برای آنان بیان می‌شود، اما با آنهم به کار و بار مواد مخدر ادامه می‌دهند، از همین رو مردم هم در این مسئله مقصر اند."

به اساس معلومات مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر، تنها در سال ۱۳۹۶ به تعداد ۱۲۰ تن که در آن قاچاقبران بزرگ نیز شامل اند، پس از بررسی دوسیه‌های‌شان از سوی این مرکز به حبس میان مدت و طولانی مدت محکوم به مجازات شده‌اند.

آقای شاهد پیشنهاد می‌کند که برای مبارزه مؤثر علیه مواد مخدر، باید با هر سه عامل، کشت، تولید و ترانزیت مواد مخدر از طریق کشورهای همسایه به بازارهای جهانی مبارزه صورت گیرد و ارتباط میان قاچاقبران داخلی و جهانی قطع شود.

گزارش: مرسلین ارسلا

Your browser doesn’t support HTML5

دانشیار: ارتباط میان تروریزم و قاچاقبران مبارزه با مواد مخدر را مشکل ساخته‌است